P4 leverte som forventet dårligere tall i 2002 enn for året før. Driftsresultatet krympet i fjor
inn til 30,1 millioner kroner. Det viser foreløpige regnskapstall fra P4. Det er 15 millioner lavere enn driftsresultatet i 2001,
som ble på 45,7 millioner kroner.
En kraftig nedgang i reklameomsetningen er hovedårsaken, den går ned fra 254 millioner i 2001
til bare 228 millioner i 2002. Samtidig er kostnadene redusert med 10 millioner kroner. Resultatet er også sterkt påvirket av
avskrivninger og nedskrivninger. Resultatet før skatt er på 21,7 millioner kroner.
"–Vi har ryddet betydelig opp i balansen og satt av for enkelte mulige fremtidige tap. Nå er blikket
fokusert og rettet fremover - med hovedvekt på mer attraktivt redaksjonelt innhold, mer veltrimmet
drift, økt salg og bedre resultater", sier ansvarlig redaktør og administrerende direktør Rune
Brynhildsen i P4. Han er optimist med tanke på fremtiden, og kan vise til vekst i omsetningen i de fem siste månedene i fjor.
"–P4 har gjennomgått en omfattende intern refokusering rundt produktet og salgsprosessene, som vi
håper skal gi ytterligere positive utslag i 2003. Det er fremdeles en del usikkerhet knyttet til
utviklingen i annonsemarkedet, men vi er nå godt posisjonert for å kapre en større andel av dette
markedet, uavhengig av den generelle utviklingen. Ikke minst fordi flere av de store
merkevareannonsørene ser ut til å velge radio som en strategisk del av sin mediemiks", sier
Brynhildsen.
|