I dag, 30.april kl. 14.00 går siste frist ut for de selskapene
som ønsker å søke på Norges nye riksdekkende radiokanal, den såkalte "P5-konsesjonen".
P4 Radio Hele Norge har lagt ut sin søknad på internett:
Klikk her for å lese søknaden
Pressemelding: Nye P4 vil vinne radiokrigen
P4 Radio Hele Norge overleverte i dag en omfattende og forpliktende konsesjonssøknad til Kultur- og kirkedepartementet.
Nye P4 vil vinne radiokrigen gjennom å bli en radiokanal med mer substans, bedre innhold, en synlig kultur- og nyhetsprofil – og med høy norskandel i musikkprofilen.
Søknaden gjelder radiokonsesjon for reklamefinansiert radio i det femte riksnettet i FM-båndet i Norge, fra 1. januar 2004. Kanalen skal i følge vilkårene ha minimum 60 prosent befolkningsdekning, men Nye P4 har inngått avtale med Norkring om utbygging som sikrer en dekning på minimum 70 prosent allerede fra første sendedag, dersom selskapet får konsesjonen. Målet er 80 prosent dekning innen utløpet av 2004.
–Nye P4 er godt rustet på alle måter for å vinne konsesjonskampen, sier ansvarlig redaktør og administrerende direktør i P4, Rune Brynhildsen.
–Etter ti år har P4 Norges mest erfarne organisasjon innen kommersiell radiodrift. Våre erfarne medarbeidere, vår gjennomarbeidede infrastruktur, vår sterke merkevare, vår sunne økonomi -samt vår kunnskap om teknikk, distribusjon, annonsemarked og programskapning - representerer den største verdien i Nye P4. Dessuten gir våre 1,1 millioner daglige lyttere oss et godt utgangspunkt for å lykkes i å bygge en helt ny radiostasjon på nye frekvenser. Og det i et knalltøft annonsemarked, sier Brynhildsen.
Den mer enn 50 sider lange konsesjonssøknaden fra Nye P4 innfrir samtlige konsesjonskrav, og inneholder en rekke konkrete og forpliktende tiltak som Nye P4 lover å innfri allerede fra første sendedag i den nye konsesjonsperioden.
Hovedelementene i Nye P4s søknad:
Forpliktende utbygging til 75 prosent dekning i 2004, og med målsetting om utbygging til en dekning på minst 80 prosent.
Nye P4 skal ha hovedkontor og sentral nyhetsredaksjon på Lillehammer, samtidig som det legges opp til et omfattende nettverk med korrespondenter i Norge og utlandet. Tromsø blir regionalt senter for Nord-Norge. Nye P4 skal ha et samarbeid med store deler av Radio Nord-Norge-samkjøringen. Kautokeino Nærradio skal lage samiske nyheter.
Kultur og nyheter står helt sentralt i Nye P4s redaksjonelle profil. Selskapet gjør omfattende grep i kanalens programsammensetning og søknaden inneholder en rekke forpliktende programløfter. Det blir blant annet fire daglige nyhetssendinger om kultur i tillegg til vanlige nyheter gjennom hele dagen.
En kulturredaksjon, ledet av en kulturredaktør, blir sentral i den omfattende redaksjonelle satsingen.
Radiokanalen lanserer en rekke nye magasinprogrammer både i og utenfor "prime-time". Mange av disse med variert kulturinnhold. Kanalen knytter til seg kulturkorrespondenter i inn- og utland, og ruster også opp utenriksdekningen.
Programtilbud for barn og ungdom, moderne eldre og det flerkulturelle Norge.
Nye P4 garanterer at kanalens musikkutvalg blir preget av mangfold og vil ha en norskandel på minst 35 prosent, og har inngått samarbeid med fremtredende aktører i norsk musikkliv. Blant annet blir det ukentlig jazzmagasin i samarbeid med den populære Oslo-stasjonen Jazzradio'n.
Nye P4 vil prioritere å være tilstede med bred dekning av nasjonale og internasjonale kultur- og idrettsarrangementer.
Debatt- og samfunnsredaksjonen får ansvaret for alle aktualitetsprogram i Nye P4, og for kanalens politiske dekning. Kanalens anerkjente og populære aktualitetsmagasin Sytten Tretti vil videreføres og videreutvikles. I tillegg blir det ytterligere to daglige nyhetsmagasiner med vekt på analyse og fordypning.
Nye P4 har etablert allianser og forpliktende samarbeid med en lang rekke ulike kulturinstitusjoner deriblant Norges Idrettsforbund, Norges Fotballforbund, Den norske Kreftforening, SOS Barnebyer, Hundreårsmarkeringen Norge2005, Barnas Kulturfestival, Fono, Music Export Norway, NOREA Mediemisjon, Forskning.no, Jazzradio'n og Riksteateret.
Å formidle inntrykk fra Norges mangfold av lokale og nasjonale festivaler vil være et av Nye P4s satsingsområder i kulturdekningen
Optimistisk styreformann
–P4 har etter mitt syn levert en meget solid og forpliktende søknad, og jeg er sikker på at en grundig og god saksbehandling i Kulturdepartementet bør konkludere med at Nye P4 gjør seg fortjent til å drive riksdekkende radio også etter 1.januar 2004, sier P4s styreformann Jens Kristian Thune.
–Selskapets ansatte har vært gjennom en meget vanskelig periode det siste halve året, jeg er imponert over at de likevel hver dag er så profesjonelle i sin jobb. Til min store glede har samholdet i staben ført til enda bedre radio i 2003. Jeg håper og tror at det unike miljøet og den kompetansen vi har brukt ti år på å bygge opp får fortsette å lage riksdekkende radio for hele Norge. Jeg vet at P4s styre og eiere fullt ut støtter det arbeid som er gjort og planene for den kanalen vi nå søker om å drive, sier Thune.
Bred tilslutning
Tidligere denne uken ble resultatene i den årlige profilundersøkelsen i regi av NRK og Norsk Gallup presentert. Her kommer det frem at P4 nyter stor tillit i den norske befolkningen, og at et flertall på 27 prosent mener at P4 har de beste programlederne, mens 20 prosent liker programlederne på NRK P1 best. P4 var den radiokanalen med størst lytterøkning i fjor, med 90.000 nye daglige lyttere. Kanalen har fortsatt den positive utviklingen i 2003, ifølge Norsk Gallups Radioundersøkelse. I løpet av en uke hører over halvparten (51 prosent) av den norske befolkningen på P4.
P4 er sterk i alle aldersgrupper, hos begge kjønn og har bred oppslutning i hele landet. P4 er Norges i dag største radiokanal blant ungdom, og ble i fjor Norges største radiokanal blant alle opp til 60 år, foran NRK P1.
Levedyktig for fremtiden
Konsesjonsavgiften på 90 millioner kroner, kombinert med utviklingen i reklamemarkedet og den usikre dekningen for P5 og for radio, gjør at mange eksperter og analytikere har gitt uttrykk for at lønnsomhet i den nye kanalen er svært vanskelig. Nye P4 er ikke enig i denne virkelighetsbeskrivelsen.
–P4 har en sunn økonomi, og vi er godt rustet til å kunne utvikle "P5-konsesjonen" til en levedyktig kanal, i tråd med de kulturpolitiske visjoner som ligger til grunn for etableringen av to riksdekkende, reklamefinansierte radiokanaler. I et trangt annonsemarked med økt konkurranse bør ikke minst søkerens økonomiske bærekraft - spesielt et fornuftig forhold mellom forretningsmodell og omfattende programlovnader - bli et avgjørende kriterium ved tildeling, sier Brynhildsen.
PM SLUTT
|