Oppgangen for radio fortsetter. Også i mai pekte pilene nesten rett oppover. Omsetningen av
radioreklame var 16 % høyere i mai i år, sammenlignet med mai i fjor. Det viser tall fra
AC Nielsens Reklamestatistikk. Alle tall bygger på bruttoannonsepriser og det er ikke
tatt hensyn til eventuelle rabatter og lignende.
Dermed fortsetter den positive trenden for radio. I april økte radio med 32 %, og begynnelsen av året var også
svært bra. Januar var årets beste med økning på 42 %, mens februar og mars hadde en oppgang på
henholdsvis 39 og 21 %.
Totalt økte annonseringen i mai med 21 %, men i mai 2002 var det blant annet en avis-streik
som medførte en unormalt lav annonseomsetning. Avisene hadde naturlig nok en fremgang på 23 % og TV gikk fram med 18 %. Plakat
økte mest i mai med 37 %. Den eneste gruppen som gikk ned var kino, som hadde en svikt på
21 %.
|