A-pressen har gjort avtale om kjøp av 50 % jærradiogruppen.
Det betyr at de får eierinteresser i en rekke lokalradioer i Norge. Jærradiogruppen eier hele eller deler av:
Radio Oslo, Radio Drammen, Radio Tønsberg, Radio Sandefjord,
Radio Grenland, Radio Kristiansand, Radio Søgne, Jærradioen, Radio Sandnes,
Radio Stavanger, Radio Atlantic, Radio Haugaland, Radio Sunnhordland, Radio
Ålesund, Radio Rana, Radio Bodø og Radio Tromsø.
Det blir ingen forandringer i driften av de 17 lokalradioene. Hermann Skretting vil
drifte stasjonene i samarbeid med A-pressen, men man vil nå utvikle lokale samarbeidsmåter:
"Dette er en del av vår flermediale satsing", forteller direktør Jorulf Husbyn i A-presse
lokale medier "Vi ser på Jærradiogruppen som en veldrevet radiogruppering som opererer i lokalmarkedet, slik
vi også ønsker"
Hvor mye A-pressem har betalt for 50 % av Jærradiogruppen er det ingen av partene som
vil oppgi, men etter det radionytt.no erfarer skal det være snakk om flere millioner kroner.
Pressemelding:
A-pressen har gjort avtale om kjøp av 50 % av Jærradiogruppen.
Jærradiogruppen har direkte og indirekte eierandeler i følgende
lokalradioer: Radio Oslo, Radio Drammen, Radio Tønsberg, Radio Sandefjord,
Radio Grenland, Radio Kristiansand, Radio Søgne, Jærradioen, Radio
Sandnes, Radio Stavanger, Radio Atlantic, Radio Haugaland, Radio
Sunnhordland, Radio Ålesund, Radio Rana, Radio Bodø og RadioTromsø.
Totalt har Jærradiogruppen eierandeler i 17 lokalradiostasjoner med mer en
500 000 ukentlige lyttere, og er Norges største lokalradiogruppering.
Med dette kjøpet styrker vi A-pressen sin posisjon som Norges ledende
aktør på lokale medier, sier konserndirektør John Kvadsheim.
Lokalradio har en svært sterk posisjon i de unge målgruppene, og er en
viktig kanal i forhold til å nå unge lesere for våre mediehus, sier Jorulf
Husbyn, ansvarlig for flermedial utvikling i A-pressen Lokale Medier.
Lokalradio utfyller og komplementerer svært godt vår posisjon i forhold
til avis, nettavis og lokalTV, sier Husbyn. Samarbeidet gir også mulighet
til å utvikle nye lokale produkter, både på internett og mobil, noe som
også er en del av samarbeidsavtalen.
I avtalen med Jærradiogruppen er det forutsatt at det lokalt skal inngås
samarbeidsavtaler mellom mediehus og lokalradiostasjoner, der partene
gjensidig skal bidra til å styrke lokale markedsposisjoner som vil sikre
og utvikle lokalmedienes posisjon.
Lokalradio har mange steder også blitt en viktig andel av
lokalannonseringen og er i ferd med å bli en viktig del av mediemiksen for
flere reklamekjøpere.
Herman Skretting i Jærradiogruppe sier han er svært glad for avtalen med
A-pressen, og at samarbeidet med en stor og solid aktør som A-pressen gir
mange muligheter til å utvikle gode lokale medieprodukter og styrke det
lokale tilbudet. Både A-pressen og vi henter mesteparten av våre inntekter
fra lokalmarkedet, derfor anser vi A-pressen som en perfekt partner for
oss, og med veksten vi har hatt i antall stasjoner merker vi større og
større interesse fra riksmarkedet, sier Herman Skretting.
PM slutt
|