Nyheter:
TILBAKE TIL.....INNENRIKS 2003    SISTE NYTT...INNENRIKS   UTENRIKS

A-pressen kjøper 50 % av Jærradioen

A-pressen har kjøpt 50 % av aksjene i Jærradiogruppen. Dermed eier A-pressen 17 nye lokalradioer i Norge.



RADIONYTT.NO - 12.12.03 - KYRRE DAHL
A-pressen har gjort avtale om kjøp av 50 % jærradiogruppen. Det betyr at de får eierinteresser i en rekke lokalradioer i Norge. Jærradiogruppen eier hele eller deler av: Radio Oslo, Radio Drammen, Radio Tønsberg, Radio Sandefjord, Radio Grenland, Radio Kristiansand, Radio Søgne, Jærradioen, Radio Sandnes, Radio Stavanger, Radio Atlantic, Radio Haugaland, Radio Sunnhordland, Radio Ålesund, Radio Rana, Radio Bodø og Radio Tromsø.

Det blir ingen forandringer i driften av de 17 lokalradioene. Hermann Skretting vil drifte stasjonene i samarbeid med A-pressen, men man vil nå utvikle lokale samarbeidsmåter: "Dette er en del av vår flermediale satsing", forteller direktør Jorulf Husbyn i A-presse lokale medier "Vi ser på Jærradiogruppen som en veldrevet radiogruppering som opererer i lokalmarkedet, slik vi også ønsker"

Hvor mye A-pressem har betalt for 50 % av Jærradiogruppen er det ingen av partene som vil oppgi, men etter det radionytt.no erfarer skal det være snakk om flere millioner kroner.

Pressemelding: A-pressen har gjort avtale om kjøp av 50 % av Jærradiogruppen. Jærradiogruppen har direkte og indirekte eierandeler i følgende lokalradioer: Radio Oslo, Radio Drammen, Radio Tønsberg, Radio Sandefjord, Radio Grenland, Radio Kristiansand, Radio Søgne, Jærradioen, Radio Sandnes, Radio Stavanger, Radio Atlantic, Radio Haugaland, Radio Sunnhordland, Radio Ålesund, Radio Rana, Radio Bodø og RadioTromsø.

Totalt har Jærradiogruppen eierandeler i 17 lokalradiostasjoner med mer en 500 000 ukentlige lyttere, og er Norges største lokalradiogruppering. Med dette kjøpet styrker vi A-pressen sin posisjon som Norges ledende aktør på lokale medier, sier konserndirektør John Kvadsheim. Lokalradio har en svært sterk posisjon i de unge målgruppene, og er en viktig kanal i forhold til å nå unge lesere for våre mediehus, sier Jorulf Husbyn, ansvarlig for flermedial utvikling i A-pressen Lokale Medier. Lokalradio utfyller og komplementerer svært godt vår posisjon i forhold til avis, nettavis og lokalTV, sier Husbyn. Samarbeidet gir også mulighet til å utvikle nye lokale produkter, både på internett og mobil, noe som også er en del av samarbeidsavtalen.

I avtalen med Jærradiogruppen er det forutsatt at det lokalt skal inngås samarbeidsavtaler mellom mediehus og lokalradiostasjoner, der partene gjensidig skal bidra til å styrke lokale markedsposisjoner som vil sikre og utvikle lokalmedienes posisjon. Lokalradio har mange steder også blitt en viktig andel av lokalannonseringen og er i ferd med å bli en viktig del av mediemiksen for flere reklamekjøpere.

Herman Skretting i Jærradiogruppe sier han er svært glad for avtalen med A-pressen, og at samarbeidet med en stor og solid aktør som A-pressen gir mange muligheter til å utvikle gode lokale medieprodukter og styrke det lokale tilbudet. Både A-pressen og vi henter mesteparten av våre inntekter fra lokalmarkedet, derfor anser vi A-pressen som en perfekt partner for oss, og med veksten vi har hatt i antall stasjoner merker vi større og større interesse fra riksmarkedet, sier Herman Skretting.

PM slutt




 FORRIGE SAK:

Radiometer skal testes i Norge
11.12.03

 SØK:


powered by FreeFind

 TIPS:

Har du et tips til oss?

Post@radionytt.no