|
Nyheter: |
TILBAKE TIL.....INNENRIKS 2004
SISTE NYTT...INNENRIKS
UTENRIKS
|
Danmarks Radio taper markedsandeler
Danmarks Radio taper markedsandeler etter at det er åpnet to nye riksdekkende radiokanaler i Danmark, viser
nye lyttertall.
|
|
|
RADIONYTT.NO - 22.01.04 - KYRRE DAHL
Det er ikke bare i Norge at det er radiokrig for tiden. I november åpnet to nye
riksdekkende kommersielle radiokanaler i Danmark, og det har ført til at Danmarks Radio nå taper markedsandeler. I
en måling fra Gallup, som gjelder desember, faller DR`s markedsandel fra 69,2 til 65,8 %, melder Radionyt.dk.
Og både DR P1 og DR P3 taper lyttere. Men, lokalsendingene, som går på DR P4, har fortsatt høy oppslutning
og 40 % markedsandel.
Sky Radio er Danmarks største kommersielle radiostasjon. Stasjonen har en markedsandel på 4,5 %. Det blir en dobling
fra tidligere ( Sky Radio hadde en del lokale konsesjoner før de startet riksdekkende sendinger i november ). Den andre
"riksdekkende" kanalen Radio 100 Fm har en markedsandel på 2,9 %, og må dermed se seg slått av The Voice,
som har en markedsandel på 3,8 %.
Men, tallene blir adskillig bedre for Radio 100 Fm, når man ser på de lokale tallene for Stor-København
( Radio 100 Fm dekker sålangt bare Sjælland og deler av Midt-Jylland ). På Sjælland er Radio 100 Fm den største
kommersielle aktøren, med en markedsandel på 11,5 %, viser tall fra Gallup.
Og dermed er ledelsen for kanalen svært fornøyde: "At vi har opnået den succes, må jeg tilskrive medarbejdernes
helt utrolige indsats. De har virkelig lagt sig i selen for at Radio 100FM skulle blive den bedste station.
Og jeg synes, det er lykkedes. Vi har satset benhårdt på det redaktionelle indhold. Vi er både aktuelle og sjove.
Det har helt sikkert haft stor betydning", sier administrerende direktør Jim Receveur, til Radionyt.dk.
|
|
| |