|
Nyheter: |
TILBAKE TIL.....INNENRIKS 2004
SISTE NYTT...INNENRIKS
UTENRIKS
|
Webradio i kraftig vekst
Nordic Web Radio, som kun sender radio på nett, har tredoblet sin lytteroppslutning i løpet av det siste året.
|
|
|
RADIONYTT.NO - 06.02.04 - KYRRE DAHL
Nordic web radio, som er landets største leverandør av nettradio, har tredoblet sin
oppslutning i løpet av det siste året, ifølge tall fra TNS Gallup. Antallet åpnede lydstrømmer på portalen minradio.com
var i januar på 1, 5 millioner, mens antallet unike lyttere var på 240 000. Begge deler er tre ganger
så mange som i januar 2003. Nå må det også tas med i betraktningen at Nordic Web Radio har fått mange flere kanaler inn i sin
portal i løpet av året, men tallene tyder likevel på sterk vekst for nettradio.
Pressemelding:
Stadig flere nordmenn hører radio via Internett. Ifølge nye tall fra TNS
Gallup har Nordic Web Radio mer enn tredoblet lyttingen gjennom
radioguiden Minradio det siste året. Minradio, som distribuerer blant
andre Radio 1, NRK, P4 og Kanal 24, er tilgjengelig gjennom de fleste
største nettstedene i Norge.
Tallene fra TNS Gallup viser at Nordic Web Radio i Norge hadde 1,5
millioner ”åpnede lydstrømmer” – det vil si tilfeller av lytting – i
januar i år, sammenliknet med vel 470 000 i januar 2003. Tallet på unike
lyttere har i samme periode økt fra 80 000 i januar 2003 til vel 240 000
i januar i år.
– Tallene viser at nordmenns lyttervaner endrer seg raskt. Stadig flere
bruker pc-en når de hører på radioen, og de bruker den stadig oftere,
sier administrerende direktør Ole Jørgen Torvmark i Nordic Web Radio. –
Det er også gledelig å se at alle våre kanaler får økt lytting hver gang
en ny kanal kommer til.
Nordic Web Radio, som eies av Aller-gruppen, er nå en av Europas største
aktører på webradio. I Sverige distribuerer Nordic Web Radio også et
bredt radiotilbud, blant andre radiokanalene til SBS, Bonnier, MTG og
NRJ.
– Tallene fra TNS Gallup bekrefter en trend vi har sett lenge.
Radiolyttingen foregår stadig oftere via andre apparater enn den
tradisjonelle FM-radioen. På jobben er radio blitt langt lettere
tilgjengelig for folk når alle pc-er i praksis er et radioapparat, sier
Torvmark. Han forventer at radiolytting via Internett vil fortsette å
vokse kraftig i årene fremover.
Nordic Web Radio eies av Norsk Aller. Selskapet ble etablert mai 2000 og
har i dag 9 ansatte i Sverige og Norge. Selskapet arbeider med lyd og
interaktive tjenester med fokus på webradio. Nordic Web Radio er i dag
Nordens ledende aktør på webradio og har som målsetning, sammen med
partnere/kunder, å skape langsiktige og holdbare forretningsmodeller for
distribusjon av innhold på nye plattformer.
Nordic Web Radio har i dag kunder som blant annet SBS, Bonnier, MTG og
NRJ i Sverige og NRK, Kanal 24, P4, Radio 1, NRJ, RadioAdressa, Radio
Tango og Klem fm i Norge. Selskapet lager skreddersydde radiotjenester
for kunder som Aftonbladet, Dagens Næringsliv, Aftenposten, chello,
Telenors iCanal og TV2. Dessuten står Nordic Web Radio bak den norske
radioguiden Minradio (www.minradio.com ) og
det svenske radiocommunityet Spraydio (www.spraydio.com
).
PM slutt
|
|
| |