Det er færre som hører på Kanal 24. ifølge lyttertallene for februar går Kanal 24 ned 1 % til
7 % daglig oppslutning på hverdager, og i helgene er det enda verre, viser tall fra TNS-Gallup. På den annen side er tallene for for feebruar heller ikke lystig lesning for
P4. En nedgang på 2 % til 25 % daglig oppslutning er i underkant av hva P4 hadde før Kanal 24 kom på lufta. Men, det betyr
likevel at P4 er mer enn 3 ganger så stor som sin konkurrent. P4 har såvidt over 1 million lyttere på hverdager, mens
det er 281 000 som hører på Kanal 24.
Det er Radio 1 og NRK som gjør det bra denne gangen. Radio går opp 1 % til 7 % daglig oppslutning. Det betyr at Radio 1, som bare dekker storbyene,
er like store som Kanal 24. NRK P1 viser muskler og går opp 2 % til 40 % daglig oppslutning, noe som er høyere enn
P1 hadde før Kanal 24 kom på banen. Også NRK Petre går opp 1 % til 9 % oppslutning, mens NRK P2 ligger stabilt på sju prosent. Radiolyttingen totalt
gikk opp 2 % til 76 % daglig oppslutning. MRK: Tallene gjelder Mandag - Fredag
Det er på tallene for markedsandeler at man kan merke at det har kommet en ny kanal. P4 har mistet 3 %
markedsandel siden februar 2003, men har fortsatt 25 % andel, mens NRK P1 har mistet 1 % andel siden februar i fjor, og har
47 % av all radiolytting i Norge. NRK P2 og lokalradio har også mistet 1 % hver til henholdsvis 11 % og 5 %,
mens NRK Petre har styrket sin markedsandel med 1 % til 7 %. Det betyr at det er 5 % igjen til Kanal 24.
Målt i markedsandel er altså P4 fem ganger så store som Kanal 24. Mrk: Disse tallene gjelder alle ukedager.
|