Nyheter:
TILBAKE TIL.....INNENRIKS 2004    SISTE NYTT...INNENRIKS   UTENRIKS

Relativt gode tall fra P4

P4 økte driftsresultatet i første kvartal i forhold til i fjor, og også driftsinntektene øker også.


RADIONYTT.NO -30.04.04 - KYRRE DAHL
Pressemelding:

P4 Radio Hele Norge konsern fikk i første kvartal 2004 et driftsresultat på 1,0 mkr mot 0,7 mkr året før. Selskapets driftsinntekter økte med 2,3 mkr til 48,1 mkr. Adm.dir. Kalle Lisberg mener resultatet er positivt når man tar i betraktning at det er oppnådd i første kvartal etter et omfattende frekvensskifte og i en helt ny konkurransesituasjon. Dette er et bedre resultat enn mange av oss hadde fryktet i forkant av frekvensskiftet, sier Lisberg.

Første kvartal var i starten preget av en uavklart markedssituasjon, med stor spenning og interesse for hvordan lyttertallene ville utvikle seg for P4 og den nye konkurrenten Kanal24. Lyttertallene for første kvartal viser at P4 har mer enn tre ganger så mange lyttere som konkurrenten Kanal 24. På tross av frekvensskiftet, har P4 dermed et godt utgangspunkt for å forbli lederen i det kommersielle radiomarkedet - også med sin nye konsesjon.

Driftsinntektene for konsernet økte med 5,1% fra 45,7 mkr i første kvartal 2003 til 48,1 mkr, mens driftsresultatet ble på 1,0 mkr mot 0,7 mkr i 2003. Resultat før skatt ble på 1,0 mkr mot fjorårets 1,8 mkr. Regnskapet for første kvartal 2004 inneholder en avsetning på 2,5 mkr til dekning av kostnader knyttet til organisasjonsmessige tilpasninger som ble gjennomført i januar/februar.

Lisberg mener utviklingen i første kvartal har vært løfterik. Reklamesalget har utviklet seg positivt og tok seg opp igjen i mars etter en liten pause i februar måned. Trolig utviklet lyttermønsteret seg ganske annerledes enn mange hadde forventet, og dette gjorde at aktørene måtte fordøye situasjonen før de igjen orienterte seg mot radiomarkedet. Vi merker nå at mange store reklamekjøpere igjen har fått øynene opp for radio og forstår hvor kostnadseffektiv denne formen for reklamekommunikasjon er. Vi har også fått bedre dokumentasjon til de profesjonelle aktørene i bransjen på at radio gir gode tileggseffekter når det brukes i kombinasjon med andre medier. Og selvsagt at radio er et svært salgsutløsende medium.

Riksorientert radioreklame vokste med mellom 20 og 30% i første kvartal - i tråd med hva vi og mange andre trodde det ville gjøre på årsbasis i 2004. Takket være gode lyttertall, fikk vi imidlertid en større andel av dette markedet enn de fleste hadde trodd, fortsetter Lisberg. Tendensen for markedsutviklingen videre fremover er fortsatt god, og vi skal sloss for å beholde den markedsandelen vi har hatt så langt.

Lisberg er også fornøyd med at P4 nå har fått tilgang på frekvenser som gjør at P4- nettet kan bygges ut slik at kanalen igjen blir tilgjengelig for mange av de trofaste lyttere som miste sin favorittkanal ved nyttår. Før høsten setter inn for alvor, vil vi være tilbake for store deler av befolkningen i Nord-Norge, og også på mange andre steder i landet hvor vi falt ut ved årsskiftet. Kommersielt sett har vi en tilfredsstillende dekning fra før, men som allmenn-kringkaster ønsker vi at flest mulig skal ha muligheten til å ta oss inn. Distribusjonsøkningen vil dessuten bidra til å sikre grunnlaget for en fortsatt høy lytteroppslutning

PM SLUTT




 FORRIGE SAK:

Lokalradio-rapport utsatt
29.04.04

 SØK:


powered by FreeFind

 TIPS:

Har du et tips til oss?

Post@radionytt.no