Lyttertallene fra Norsk Gallup kommer i mange forskjellige
utgaver, de offisielle kommer hvert kvartal, men radiokanalene som betaler for det kan få
nye lyttertall hver uke hvis de vil. Problemet er at jo kortere periode lyttertallene er for, jo mer
usikre er de, og desto merkeligere kan utslagene være. Dermed kan de også bli tolket helt feil.
Det har lenge vært enighet blant analysesjefene i de forskjellige radiokanalene om å ikke
offentliggjøre ukestallene, men etter at Kanal 24 kom på lufta har det vært enorm interesse for lyttertall,
og det mest tragiske eksemplet er at da TV2 opplyste i sin kvartalsrapport at Kanal 24 hadde økt sin
oppslutning basert på 1 uke i april, noe som ble helt feil i forhold til de offisielle målingene.
Nå vil de som lekker ukestall bli straffet, skriver Dagens Næringsliv.
"– Det har vært enighet de siste årene om ikke å gå ut med uketall fordi de
svinger veldig fra uke til uke. Vi vil unngå at journalister blåser opp
uketall i store overskrifter", sier leder for styringsgruppa, analysesjef i
P4 Geir Jangås, til DN. Straffen for lekkasje er at man mister tilgang til en måneds tall.
|