I alle år har radiostasjonene fått tilsendt såkalte promo-plater i posten.
Dette er et pr-tiltak for å få radiostasjonene til å spille nye plater.
Men, det å sende flere hundre plater i posten hver uke koster penger og det er mange som har etterlyst en mer kostnadseffektiv måte å promotere platene på.
Nå har Phonofile i samarbeid med selskapet Norske Systemarkitekter utviklet et ny løsning for utsendelse av såkalte
promo-eksemplarer av musikk i digital form. Tjenesten er spesielt rettet mot radiostasjoner (men også andre
profesjonelle musikkbrukere) , som fra nå av vil kunne motta
promoeksemplarer i form av MP3-filer, levert som lenker i e-poster fra det
respektive plateselskap. Løsningen vil bli tatt i bruk av noen utvalgte
plateselskaper denne og neste uke, skriver Phonfile i en e-post som er sendt ut til radiostasjonene.
For mottakerne innebærer løsningen at de får all informasjon levert i én
e-post . Her er informasjon om artist og sportitler, filstørrelse,
spilletid, ISRC-kode, coverbilder m.m. En knapp for avspilling av 30
sekunders smakebit, samt en lenke for å laste ned lydfilen. Løsningen er utarbeidet i god dialog med flere av radiostasjonene, samt
Norsk Lokalradioforbund sentralt , og er selvfølgelig kostnadsfri for
mottakerne, heter det videre.
|