|
Utenriks: |
TILBAKE TIL.....UTENRIKS 2005
SISTE NYTT...INNENRIKS
UTENRIKS
|
USA: Clear Channel gir bort reklametid
USA,s største radiokonsern, Clear Channel, reduserte sitt overskudd med 13 % i andre kvartal.
Årsaken er en frivillig reduksjon i reklametiden.
|
|
|
RADIONYTT.NO - 10.08.05 - KYRRE DAHL
Clear Channel er ikke lenger i radiobransjen i Norge, etter at de
solgte Radio 1 til SBS, men i USA er Clear Channel den største aktøren i radiobransjen. Rettere sagt,
Clear Channel er størst i den tradisjonelle kommersielle radiobransjen.
Konkurransen om lytterne hardner nå til på grunn av nye og digitale distribusjonsformer. I USA er det
først og fremst satelittradio som er utfordreren, som Sirius og XM, som blant annet tilbyr reklamefri radio
( mot betaling, selvsagt ). Derfor har Clear Channel nå frvillig valgt å redusere antall
reklame-minutter pr. time, noe som fører til at inntektene blir mindre. Men, regnestykket er ikke håpløst, for
mindre reklame har ført til at lytterne nå bruker langt flere minutter på Clear Channels kanaler, skriver Kampanje.
Likevel ble overskuddet i andre kvartal redusert med 13 % i forhold til samme periode i fjor.
|
|
| |