P4 er tilbake etter en liten nedtur, og klarte
i forrige uke å øke sin markedsandel fra 16 til 25 %. Det viser ukesrapporten fra
TNS Gallup. Dermed går P4 fra et elendig tall til et sjeldent bra resultat i en
ukesrapport. Den daglige oppslutningen går også opp fra 20 til 22 %, som kan
beskrives som et midt på treet-resultat for P4. Trenden de siste ti ukene tyder
imildertid på en liten tilbakegang for P4.
Radio 1 Storby hadde sin beste uke på lenge. I uke 39 oppnådde Radio 1
en daglig oppslutning på 8 %, opp 3 % fra uka før. Markedsandelen holdt seg
derimot stabil på 5 % NRJ økte sin oppslutning fra 1 til 2 %, mens Jærradiogruppen
holder seg stabil på 3 %. Lokalradioene totalt økte sin markedsandel fra 10 til 12 %.
Kanal 24 gikk litt ned i forrige uke, men trenden de siste 10 ukene mer enn
oppveier dette, og Kanal 24 har en generellt stigende tendens. Men, i forrige uke
gikk oppslutningen ned fra 9 til 8 %, og markedsandelen gikk ned fra 6 til 5 %.
Forrige ukes vinner, NRK, er nå tilbake på mer normale verdier. P1 mistet
2 % av sin oppslutning og har nå 38 % daglig oppslutning. P2 gikk ned fra 10 til 8,
mens P3 gikk ned fra 13 til 9 % oppslutning. Tilbakegangen kan virke stor, men
statisk sett var det antagelig forrige uke som var i overkant god. Mest ekstremt
er det for markedsandelen: NRK gikk ned fra skyhøye 68 % til 57 % markedsandel i forrige uke,
det dårligste ukestallet det siste kvartalet. Ser man bort fra disse merkelige
utslagene kan trenden tyde på at NRK holder seg rimelig stabile på lyttertallene.
|