På den siste kvartalsrapporten var Capital Fm
bare nummer tre blant de kommersielle stasjonene i London, etter å ha dominert den
kommeriselle radiobransjen i London i flere tiår. De økonmiske resultatene er også
begredelige. Selskapet bak Capital Fm , GCap Media la nylig fram sitt halvårsresultat, og
det viser en nedgang i omsetningen på 11 % og en nedgang i overskudd på hele 27 %.
Dermed er det duket for dramatiske endringer på Capital. Det mest revolusjonerende er
at det blir langt færre reklamer. Heretter blir det maksimum to reklamespots av gangen, i sum
vil det bety en halvering av antallet reklamer som blir sendt i løpet av en dag. Dette begynner
Capital med allerede 12. desember
I tillegg skal Capital nå relanseres med ny musikkprofil, nye programposter og en ny
on-air branding. Dette kommer fram i halvårsrapporten til Gcap Media, som ikke utdyper
de forskjellige postene nærmere.
I tillegg til Capital Fm eier GCap en rekke andre radiostasjoner, og flere
av disse skal nå selges, mens andre skal omformateres. Samtidig vil Gcap satse på andre
inntektskilder via radiostasjonene sine, som ringetoner, downloads, billetter etc..
GCap Media Chief Executive, Ralph Bernard, sier til UKRADIO: "These results are extremely disappointing and I believe in no way reflect the full
potential of the portfolio of assets owned by the Group. We are taking firm management action
to improve them. We have completed a root and branch review of our businesses and we have
developed a clear plan of action which will revitalise GCap, particularly Capital Radio,
and return it to growth. We have the spread of assets and depth of management to be the winner
in the commercial market."
|