"Radiobransjen er useriøs" Det hevder nettredaktør
i Kampanje, Audun Giske, i sin siste kommentar. Han er lei av at radiokanalene opererer
med forskjellige tall, som f,eks sist måned: "I januar skrev NRK om rekord for sine
kanaler på alle ukens dager i hele 2005, P4 meldte om økning på hverdager i 2005, Kanal
24 kunne fortelle om flere lyttere enn noen gang på hverdager i desember, og for å gjøre
forvirringen komplett meldte Radio 1 Storby om et knallsterkt fjerdekvartal."
Giske mener at dette i beste fall er forvirrende: "..Da må vi kunne forvente og
forlange at radiokanalene også viser edruelighet i sitt informasjonsarbeid og sin
omgang med tall. Ingen er tjent med at folk flest sitter igjen som spørsmålstegn etter
å ha lest om lyttertall, og den profesjonelle målgruppen lar seg neppe lure.", skriver
han i sin kommentar.
Han har på den annen side tro på fremtiden og PPM: "....Vi gleder oss også,
fordi vi tror dette vil gi oss et mer ryddig radiolandskap, mer nøyaktige tall og tall
som ikke bare lar seg sammenligne fra radiokanal til radiokanal, men også med seertall
på tv og brukertall på nettet.
|