Nyheter - Utenriks:
TILBAKE TIL.....UTENRIKS 2006    SISTE NYTT...INNENRIKS   UTENRIKS

En bransje i sterk endring

Nordens største radiokonferanse, Radiodays, ble gjennomført i helgen. Derfor setter radionytt.no denne uka fokus på trender og utfordringer i Europa og verden forøvrig.



RADIONYTT.NO - 20.03.06 - KYRRE DAHL
Radio er ikke det det engang var, men det er ikke dermed sagt at radio er blitt eller kommer til å bli dårligere av den grunn. Det er et av hovedinntrykkene man sitter igjen med etter en helg med Radiodays i København. Mer enn 500 deltagere deltok på tre dager med radiofaglig innhold.

Først og fremst har lytterne og deres livsstil forandret seg. Flere av foredragsholderne fremholdt Ipod som en av de store utfordringene. Nå har man hatt walkman i mer enn 25 år, men med dagens tilgjengeligheten av musikk og bedre kvalitet gjør at flere og flere velger sin egen musikk via mp3-spillere og Ipod. "Music On The Move is getting better", sa Nik Goodman, Programme Director i Capital Radio, i den betydning at det er blitt en vesentlig utfordrer til vanlig radio.

Det er heller ikke slik at lytterne har en favorittkanal og hører bare på den: "lytterlojaliteten er død", sa Dennis Clark fra Clear Channel, når han fortalte sin hemmeligheter bak et suksessfullt morgenshow. Både han og flere andre mente at lytterne nå gjerne har 5 - 6 favorittkanaler de velger mellom, i tillegg til TV, internett, Ipod, spill etc, som også trekker lytternes oppmerksomhet vekk.

Lytterne har blitt smartere og det er nå en helt ny generasjon radio-lyttere som er på vei inn. Flere av foredragsholderne i Radiodays kom innom måten vi forholder oss til lytterne på. Det blir stadig viktigere å være venn med lytterne, ikke en autoritet eller stjerne, slik det gjerne var før. I tillegg har lytterne gjennomskuet formateringstriksene. Mange lyttere er lei av å høre de samme fem sangene hver gang de slår på, noe som har åpnet for nye formater, som Jack.

Dette var bare en kjapp oversikt over noen av inntrykkene fra Radiodays. Følg med utover i uka for en dypere gjennomgang av de viktigste trendene og utfordringene i radiobransjen akkurat nå.

I Morgen:

Annerledes radio med suksess Jack Fm-stasjonene gjør alt motsatt av alle andre, og har dermed blitt det mest suksessfulle formatet i USA på 25 år. Mer om dette i morgen på radionytt.no




 Se også:

BRASIL: Prostituerte får egen radiostasjon
13.03.06

 Søk i Radionytt:


powered by FreeFind

 Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert med radionytt.no,s nyhetsbrev.

NYHETSBREV

 Tips oss:

Har du et nyhetstips?

Post@radionytt.no