|
|
Nyheter - Utenriks: |
TILBAKE TIL.....UTENRIKS 2006
SISTE NYTT...INNENRIKS
UTENRIKS
|
En bransje i sterk endring
Nordens største radiokonferanse, Radiodays, ble gjennomført i helgen.
Derfor setter radionytt.no denne uka fokus på trender og utfordringer
i Europa og verden forøvrig.
| |
|
RADIONYTT.NO - 20.03.06 - KYRRE DAHL
Radio er ikke det det engang var, men det er ikke
dermed sagt at radio er blitt eller kommer til å bli dårligere av den grunn. Det er et av hovedinntrykkene man sitter igjen
med etter en helg med Radiodays i København. Mer enn 500 deltagere deltok på tre dager med
radiofaglig innhold.
Først og fremst har lytterne og deres livsstil forandret seg. Flere av
foredragsholderne fremholdt Ipod som en av de store utfordringene.
Nå har man hatt walkman i mer enn 25 år, men med dagens tilgjengeligheten av musikk
og bedre kvalitet gjør at flere og flere velger sin egen musikk via mp3-spillere
og Ipod. "Music On The Move is getting better", sa Nik Goodman, Programme Director
i Capital Radio, i den betydning at det er blitt en vesentlig utfordrer til vanlig
radio.
Det er heller ikke slik at lytterne har en favorittkanal og hører
bare på den: "lytterlojaliteten er død", sa Dennis Clark fra Clear Channel, når
han fortalte sin hemmeligheter bak et suksessfullt morgenshow. Både han og
flere andre mente at lytterne nå gjerne har 5 - 6 favorittkanaler de velger
mellom, i tillegg til TV, internett, Ipod, spill etc, som også trekker
lytternes oppmerksomhet vekk.
Lytterne har blitt smartere og det er nå en helt ny generasjon radio-lyttere
som er på vei inn. Flere av foredragsholderne i Radiodays kom innom måten vi
forholder oss til lytterne på. Det blir stadig viktigere å være venn med lytterne,
ikke en autoritet eller stjerne, slik det gjerne var før. I tillegg har lytterne
gjennomskuet formateringstriksene. Mange lyttere er lei av å høre de samme fem sangene
hver gang de slår på, noe som har åpnet for nye formater, som Jack.
Dette var bare en kjapp oversikt over noen av inntrykkene fra Radiodays.
Følg med utover i uka for en dypere gjennomgang av de viktigste trendene og
utfordringene i radiobransjen akkurat nå.
I Morgen:
Annerledes radio med suksess Jack Fm-stasjonene gjør alt motsatt
av alle andre, og har dermed blitt det mest suksessfulle formatet i USA på 25 år.
Mer om dette i morgen på radionytt.no
|
|
|
|
|
|
|
|
|