|
|
Nyheter - Utenriks: |
TILBAKE TIL.....UTENRIKS 2006
SISTE NYTT...INNENRIKS
UTENRIKS
|
Annerledes radio med suksess
Jack Fm-stasjonene gjør det motsatte av alle andre, og har
dermed blitt det mest suksessfulle formatet i USA på 25 år.
BILDE: Pat Cardinal og Ken Benson på Radiodays.
| |
|
RADIONYTT.NO - 21.03.06 - KYRRE DAHL
I mai 1994 gikk en helt spesiell episode av
tv-serien "Seinfeld" på lufta på amerikanske TV-stasjoner. I denne episoden
bestemmer George seg for å gjøre det motsatte av alt han har gjort så langt. (
Gå til høyre når han normalt vil gå til venstre etc. ) Dette ble en suksess for
George, som endte med en kjempejobb og ny kjæreste. Dette er også tanken bak
Jack Fm, som i løpet av få år har blitt et populært format i USA og Canada.
Den første Jack-stasjonen kom på lufta i Vancouver i 2001 og er nå nummer en i
sitt marked. Totalt er det 32 Jack-stasjoner i USA, flere av dem har gått helt til
topps i sitt marked. Jack er derfor utropt til det mest suksessfulle nye formatet
i USA på 25 år.
Jack Fm`s slogan er "vi spiller det vi vil".
I USA der radiostasjonene ofte er heftig formatert med bare 150 låter på playlisten,
er Jack blitt antiformatet med en mye større musikkbase. Men, som Pat Cardinal fra
Jack FM Toronto avslørte på Radiodays, det er ikke snakk om at man bare slenger
ut en hvilken som helst låt fra platearkivet. Jack Fm utfører like mye musikk-
research og musikk-programmering som alle andre.
Hva er da forskjellen på Jack og de andre? Først og fremst så går det minst
2 og en halv dag mellom hver gang en bestemt låt spilles. I USA er det vanlig at
A-listede låter går om igjen annenhver time. I tillegg er det snakk om en bred, men
ikke dyp musikkbase. Det betyr at man kjører låter fra mange forskjellige genre og
tiår, men man kjører kun de mest populære låtene i hver genre. F.eks kan det godt
komme en soul-låt fra 70-tallet etterfulgt av en rockelåt fra 90-tallet. Til sammen
betyr det at lytterne TROR at dette er en stasjon som ikke er formatert ( vi spiller
det vi vil ).
I tillegg til musikken er selvsagt også innholdet i samme stil.
Innpakningen er noe av det man merker mest. Alle radiostasjoner er "størst", "best"
i noe og hjernevasker lytterne med dette tre ganger mellom hver låt, men denne
typen imagebygging er forbudt på Jack Fm. De tar heller ikke ønskeplater, og
holder trafikk og nyheter på et minimum. De kjører også ofte to låter back to back
uten stasjonskjennetegn. Alt for at lytterne skal få en maksimal musikk-nytelse.
Flere av stasjonene har ingen programledere i det hele tatt.
Jack Fm er forøvrig en stasjon med målgruppe 25 - 50 år , men fokus på de
mellom 35 og 44. I motsetning til de fleste andre radiokanaler, er fokuset både
kvinner og menn. Dette har gjort Jack svært populære også blant annonsørene,
forklarte Ken Benson fra Pinnacle Media i USA.
Denne uka setter radionytt.no fokus på trender og utfordringer i radiobransjen
i Europa og resten av verden. Kilden til denne artikkelen er hentet fra Nordens
største radiokonferanse, Radiodays, som gikk av stabelen i København sist helg.
I Morgen:
La radioen bli en del av lytternes livsstil Hvordan Heart Fm klarte å bli nummer en i
London etter at Capital var suveren vinner i nesten 30 år.
SE OGSÅ:
En bransje i sterk endring
Nordens største radiokonferanse, Radiodays, ble gjennomført i helgen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|