|
|
Nyheter - Utenriks: |
TILBAKE TIL.....UTENRIKS 2006
SISTE NYTT...INNENRIKS
UTENRIKS
|
Capital slår tilbake med færre reklamer
Hvordan det kan lønne seg å spille færre reklamer, og vil dette gi Capital førsteplassen tilbake?
BILDE: Nik Goodman fra Capital Radio blir intervjuet under Radiodays. FOTO: Radiodays.dk
| |
|
RADIONYTT.NO - 23.03.06 - KYRRE DAHL
Etter nesten 30 år som den største kommersielle radioen
i London, ble Capital Fm i fjor forbigått av Heart Fm. Men nå vil Capital tilbake på toppen. En
av forandringene er navneskifte, den andre er betydelig færre reklamer. Programsjef
Nik Goodman forklarte tankegangen slik under Radiodays sist helg:
Først av alt heter ikke stasjonen Capital Fm lenger, den heter Capital
Radio. Capital Radio er det opprinnelige navnet, og det er det stasjonen fortsatt
er kjent for, selv om de for mange år siden skiftet navn til 95,8 Capital Fm.
Og da blir det som lytterne vil.
En enda viktigere forandring hos Capital er færre reklamer. De går nå
aktivt ut og lover lytteren max 2 reklamer om gangen. Samtidig blir det ikke
noen dramatisk økning i antall reklamebolker. Ifølge Goodman går man nå ned fra cirka 9
minutter reklame pr. time til cirka 4 minutter pr. time, altså en halvering.
Dessuten blir det ikke sendt egenpromoer i forbindelse med reklamen, slik det er
vanlig å gjøre på mange kanaler. Årsaken til det er at lytteren oppfatter
egenpromo som reklame, og derfor vil de oppfatte det som 3 reklamer i en bolk,
og dermed føle seg snytt, forklarer Goodman. Egenpromoene på Capital Radio blir
nå i all hovedsak sendt som voiceovers oppå introen til låter etc..
Hvordan i all verden kan det lønne seg å halvere antallet reklamer?
På kort sikt så gjør det selvfølgelig ikke det, men i London får man betalt
pr. lytter man har pr. reklame, og derfor får man mer betalt dersom man flere
lyttere. Tanken er at færre irriterende reklameavbrudd skal skaffe Capital
større markedsandel og dermed veie opp for reduksjonen i antall reklamespots.
I tillegg godtar annonsøren å betale en "premium", d.v.s at hver lytter koster
noe mer på Capital fordi reklamen kommer bedre fram når det bare er to i hver
bolk. Reklamebyråene synes færre reklamer er en god idè og er villige til å
betale noe ekstra for denne løsningen, forteller Goodman. Han forteller også
at reklamebransjen gir Capital honnør for å komme opp med nye løsninger.
Så er spørsmålet: Vil dette gi Capital førsteplassen tilbake i London?
Nik Goodmans svar var utrolig nok NEI! Færre reklamer alene er neppe nok til
gi en dramatisk boost på lyttertallene. Men, færre reklamer er bare en av flere
tiltak ledelsen i Capial setter i verk for å snu skuta. Så vi får nok høre mer
fra den kanten.
Denne uka setter radionytt.no fokus på trender og utfordringer i radiobransjen
i Europa og resten av verden. Kilden til denne artikkelen er hentet fra Nordens
største radiokonferanse, Radiodays, som gikk av stabelen i København sist helg.
I Morgen:
Hvordan hoppe etter Wirkola
Kiis Fm i Los Angeles måtte erstatte morgenshowet til verdensberømte Rick Dees.
Det var ikke enkelt.
SE OGSÅ:
La radioen bli en del av lytternes livsstil
Hvordan Heart Fm klarte å bli nummer en i London etter at Capital var suverent størst i nesten 30 år.
Annerledes radio med suksess
Jack Fm-stasjonene gjør det motsatte av alle andre, og har dermed blitt det mest suksessfulle formatet i USA på 25 år.
En bransje i sterk endring
Nordens største radiokonferanse, Radiodays, ble gjennomført i helgen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|