Diskusjon:
 Bruktbørsen:
 Jobb-børsen:
 Annonser:



 Lyttertall:
TILBAKE TIL.....LYTTERTALL    SISTE NYTT...INNENRIKS   UTENRIKS

Storbyradioen kjempefornøyd med PPM

Storbyradioen med Radio 1 og Energy i spissen mer enn dobler sine lyttertall med ny type måling. Er det noe rart de er fornøyd?


RADIONYTT.NO - 10.05.06 - KYRRE DAHL
Pressemelding: Når de første tallene fra den nye radioundersøkelsen målt med PPM, Portable People Meter, offentliggjøres i dag, viser den en fantastisk vekst for de kommersielle radioaktørene. SBS Radio øker mest med samkjøringen Storbyradioen som har over 1.4 million ukentlige lyttere.

Mens NRKs totale markedsandel går ned med 6 %, øker samtlige av de kommersielle kanalene sine markedsandeler. Storbyradioen øker mest med både ukentlig og daglig nettodekning med henholdsvis 150 % og 113 %, og hadde i nasjonalt univers 12+ i uke 17 over 1.4 million lyttere per uke og 497 000 daglige lyttere.

Bente Klemetsdal, administrerende direktør i SBS Radio Norge AS og nylig valgt leder av lokalradioforbundet, mener hele radiobransjen har all grunn til å være fornøyde med de første PPM-tallene.

- Det er fornøyelig å se at radiodekningen totalt sett vokser med de nye tallene og spesielt gledelig at de kommersielle aktørene er vinnere. Innføringen av PPM bidrar til å sikre radiomediets posisjon i kampen om morgendagens annonsekroner, mener Klemetsdal.

Daglig dekning i nasjonalt univers 12+ for de kommersielle aktørene er henholdsvis 33,3% for P4, 12,8% for Storbyradioen og 11,3% for Kanal24.

Tar markedsandeler fra Kanal 24 & NRK i konkurranseuniverset

Som man kjenner fra TV-markedet, innfører nå SBS Radio rapportering av PPM-tall i eget konkurranseunivers. Dette gjør det mulig å sammenligne de nye tallene på like premisser for samtlige kanaler. SBS Radios konkurranseunivers er tilnærmet lik den tekniske distribusjonen for stasjonene som inngår i samkjøringen Storbyradioen

I målgruppen 12+ øker Storbyradioen sin markedsandel med 79%. I tillegg øker både ukentlig og daglig nettodekning med henholdsvis 199% og 195%. Storbyradioen hadde i målgruppen 12+ over 1 million ukentlig og 415.000 daglige lyttere. Også i kjernemålgruppen 20-39 år øker Storbyradioen mest.

- At Storbyradioen øker mest av alle kommersielle kanaler med PPM, er et bevis på at vår fokuserte satsning i storbyene gjennom mange år har lykkes, og med PPM vil vi kunne gi ett enda bedre produkt til våre lyttere, og annonsører, fortsetter Klemetsdal

Gjennom PPM vil man også gi annonsørene betydelig bedre dokumentasjon. Analyser av PPM-tallene så lagt tyder dessuten på at det ikke er fall i lyttertallene under reklameblokkene på radio slik vi kjenner det fra TV.

- PPM gir oss bedre fakta og økt kunnskap om radiolyttingen. Vi ser større variasjon i lyttermønster enn tidligere antatt og at radio i tillegg til å bygge frekvens nå blir et dekningsmedie. Vi vil nå kunne levere bedre dokumentasjon og skape målbare resultater for våre annonsører, avslutter Bente Klemetsdal .


 Se også:

PPM gir alle kanaler flere lyttere
10.05.06

 Søk i Radionytt:


powered by FreeFind

 Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert med radionytt.no,s nyhetsbrev.

NYHETSBREV

 Tips oss:

Har du et nyhetstips?

Post@radionytt.no



 Annonser: