til tross for gode lyttertall, følger ikke annonsørene med.
Etter fire måneder har den formidlede andelen av reklame-omsetningen falt med 15,1 prosent til 83,2 millioner kroner,
skriver Kampanje.
Ukepresse sliter like mye som Radio, med en nedgang på 14,3 %. På pluss-siden finner vi
internett som har en økning på 81 % i årets første fire måneder. Men likevel er det direktereklame
som øker mest, med en økning på hel 137 %. TV øker også, opp 8 % i de fire første måneder.
Mens papiravisene ikke har så mye å bekymre seg for som man skulle tro, Reklameomsetningen økte
med 2 % fram til og med april.
– Vi er urolige over dette, og liker det ikke. Mediebyråenes fokus ligger i altfor
stor grad på nettet. Vi registrerte også en klar nedgang i omsetningen av reklame via
mediebyråene i første kvartal. Den marginale veksten vi fikk måtte vi skaffe oss gjennom
økt innsats på direkte salg, som er vårt svar på redusert omsetning via mediebyråene,
sier P4-sjef Kalle Lisberg til Kampanje.
|