|
|
Nyheter - Utenriks: |
TILBAKE TIL.....UTENRIKS 2006
SISTE NYTT...INNENRIKS
UTENRIKS
|
USA: Lytterne slår ikke av reklame
En ny amerikansk undersøkelsene slår hull på myten om at lytterne slår av når reklamen kommer.
Ikke en gang hvis reklamepausen varer lenge.
| |
|
RADIONYTT.NO - 22.09.06 - KYRRE DAHL
En undersøkelse offentliggjort under NAB-konferansen i USA i går
viser at 92 % av lytterne blir på radiokanalen under reklamepausen. Undersøkelsen har sammenlignet
tall fra PPM-målinger med Media Monitors Advertising tracking data, og tallene er svært positive for
alle som lever av radioreklame. Undersøkelsen omfatter 93 876 reklamepauser i amerikanske radiostasjoner.
99,6 % av alle lytterne hverken slår av eller bytter kanal dersom reklamepausen varer mindre enn et minutt, mens
94,7 % ikke rører knappene under ett tominutters reklameavbrekk. Først når reklamene har
vart i tre minutter begynner man virkelig å se en reaksjon. "Bare" 88,5 % av lytterne er igjen etter 180 sekunder med reklame.
Men, varer reklamepausen lenger enn det, er det bare mindre endringer, etter seks minutter med
reklame er fortsatt 87,7 % av lytterne trofaste.
Disse tallene varierer selvsagt fra kanal til kanal og fra aldersgruppe til aldersgruppe. En morsom tolkning av
tallene er at det virker som lytterne vet hvor lang reklamepausen kommer til å bli. For en
kanal med fire-minutters avbrekk er det relativt mange som slår av i det første minuttet, men de kommer
faktisk tilbake i det fjerde minuttet! Det er ikke overraskende at det er de unge som er
minst trofaste. På det dårligste er det bare drøyt 80 % av de mellom 12 og 17 år som ikke har
skiftet kanal.
Vil du høre på nettradio - Sjekk ut vår nettradioportal LYTTE.NO
|
|
|
|
|
|
|
|
|