Radiolyttingen fikk seg en kraftig knekk i uke 39. Bare 79 %
av befolkningen hørte daglig på radio, mot 82 % uka før, og det er første uke i høst med en
oppslutning på under 80 %. Det er også første gang i høst at NRK P1 faller under 50 %. Men, en
oppslutning på 48,6 % plasserer NRK P1 godt inne på førsteplassen, I Uke 38 var det 51,1 % som hørte
på P1.
Nedgangen var ikke like bratt for de andre kanalene, men det var ingen som økte oppslutningen
i uke 39. P4 gikk ned fra 35,2 til 34,3 %. Kanal 24 gikk ned fra 11,2 til 10,6 %.
P3 gikk også ned fra 12,2 til 11,4, mens P2 gikk ned fra 9,7 til 9,1. Storbyradioen gikk ned
fra 12 til 10,7 %.
Det er litt mer opp og ned når det gjelder markedsandeler. P1 er rimelig stabil
og har en markedsandel på 54,5 % mot 54,2 %. Kanal 24 har en god uke, med en markedsandel på 3,9 %,
opp fra 2,8, mens P4 har en tilbakegang fra 27,6 til 26,5 % markedsandel. NRK P3 kan notere
seg for sesongens beste markedsandel med 6,9 %, opp fra 6 %. Storbyradioen går ned fra sin
sesongbeste på 4,0 til 3,3 % markedsandel i uke 39.
|