|
|
|
|
Nyheter - Innenriks: |
TILBAKE TIL.....INNENRIKS 2006
SISTE NYTT...INNENRIKS
UTENRIKS
|
NRK Alltid Nyheter kaprer lyttere
NRK melder om at stadig flere lytter på Alltid Nyheter, og interessen er størst i
storbyene.
Redaksjonssjef Lilla Sølhusvik Alle Foto: NRK
|
|
|
RADIONYTT.NO - 29.11.06 - KYRRE DAHL
Stadig flere radiolyttere hører på NRK Alltid Nyheter, melder NRK i en pressemelding. Nyhetskanalen kan vise til en fin lyttervekst og har nå 75 000 daglige lyttere. Spesielt vokser interessen for kanalens tilbud i storbyene. I Oslo hører åtte prosent av radiolytterne på Alltid Nyheter, i Stavanger er lytterandelen 7 prosent og i Bergen og Trondheim fem prosent.
- Dette viser at en ren nyhetskanal på radio har et stort marked, sier redaksjonssjef i NRK Alltid Nyheter, Lilla Sølhusvik. Nyhetskanalen kan via FM-nettet kun høres i de største byene, men er via DAB og nettradio også tilgjengelig i resten av landet.
Neste år fyller kanalen 10 år og er landets eneste rene nyhetskanal med hyppige oppsummeringer av nyheter innen sport, økonomi, innen- og utenriks. I tillegg til nyheter fra NRKs egne, store nettverk støtter Alltid Nyheter seg også på BBC og Sveriges Radio og sender 24 timer i døgnet.
Utbyggingen av DAB-nettet gjør at stadig flere kan høre NRK Alltid Nyheter. Samtidig hører stadig flere radio via nettet. - Det betyr at NRK Alltid Nyheter er i ferd med å forandre seg fra å være en storbyradio via FM-nettet til en kanal de fleste i Norge kan ta del i, sier Lilla Sølhusvik.
Likevel er det stadig i storbyene NRK Alltid Nyheter har de fleste lytterne. I områdene der Alltid Nyheter når ut på FM-båndet er lytterandelen på 4,7 prosent. Størst er oppslutningen i Oslo med åtte prosent eller rundt 36 000 daglige lyttere.
– Lyttertallene er svært gledelige. Når DAB-nettet i tillegg i løpet av et et år vil nå 80 prosent av Norges befolkning og stadig flere hører på radio via nett og tv-signal regner vi med at interessen for kanalens tilbud blir enda større, sier redaksjonssjef i NRK Alltid Nyheter, Lilla Sølhusvik.
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|