|
|
|
|
Nyheter - Innenriks: |
TILBAKE TIL.....INNENRIKS 2007
SISTE NYTT...INNENRIKS
UTENRIKS
|
Reklameomsetningen øker kraftig
Kanal 24`s inntreden har ført til en eksplosiv økning i reklameomsetningen for
radiokanalene.
|
|
|
RADIONYTT.NO - 08.01.07 - KYRRE DAHL
Kanal 24 har fortsatt ikke tjent noe på det selv, men
radiobransjen har samlet sett tjent på at Kanal 24 har kommet på markedet. Det kommer fram i en
ny rapport som Medietilsynet har lagt fram.
Reklameomsetningen for nasjonal radioreklame har økt med 37 % i perioden 2001 til 2005.
i 2001 var P4 i praksis alene på dette markedet, og årsaken til økningen er Kanal 24`s
inntreden på markedet. I 2005 ble det omsatt nasjonal radioreklame for 333 millioner kroner, mot
243 millioner kroner i 2001. Økningen fra 2004 er også stor, da var den totale reklameomsetningen
på 288 millioner kroner.
Samtidig har også lokalradioene økt sin omsetning. i 2001 klarte lokalradioene samlet å
skuffe inn 154 millioner kroner i reklame. Dette beløpet er økt til 203 millioner kroner i
2005. Om det er Kanal 24 som er årsaken til denne økningen er litt mer uklart, men det er
tydelig at Kanal 24 ikke har vært negativt for lokalradioenes reklamesalg.
Totalt sett har altså radioreklame økt fra 386 millioner i 2001 til 536 millioner i 2005.
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|