|
|
|
|
Nyheter - Innenriks: |
TILBAKE TIL.....INNENRIKS 2007
SISTE NYTT...INNENRIKS
UTENRIKS
|
Bingo-radio lønner seg
De kommersielle lokalradioene går stortsett i minus, mens radioene som lever av bingo gjør
det vesentlig bedre.
|
|
|
RADIONYTT.NO - 09.01.07 - KYRRE DAHL
De kommersielle lokalradioene her i landet har gått med
solide underskudd de siste årene, mens de ikke-kommersielle radioene har gått med overskudd
stort sett hvert eneste år. Det viser en rapport som er lagt fram av Medietilsynet.
Kommersielle radioer defineres som radioer der mer enn 50 % av inntektene stammer
fra reklame, mens de ikke-kommersielle radioene får mer enn 50 % av sine inntekter fra bingo,
frivillig lytterlisens eller lignende. De fleste av disse har også noe reklamesalg.
Tall fra 2001 til 2005 viser tydelig at det er bingoradio som lønner seg. De
kommersielle radioene har gått med betydelige underskudd alle disse årene. Det verste året
var 2001 med 28 millioner kroner i underskudd for en samlet bransje av kommersielle radioer.
De kommersielle radioene hadde konstant millionunderskudd i disse årene, men det negative resultatet i
2005 var på "bare" 13 millioner kroner.
Samtidig er kurven den motsatte for de ikke-kommersielle lokalradioene. Disse
radioene har gitt til dels betydelige overskudd, med 2003 som et toppår, da overskuddet
lå på 8 millioner kroner. Siden det har det gått nedover, og denne delen av bransjen gikk
faktisk underskudd i 2005, men bare med 300 000 kroner.
Kostnadsvekst er årsaken til at de ikke-kommersielle lokalradioene svekker
sine resultater, uten at det er nærmere spesifisert i undersøkelsen. Bingo-
inntektene øker jevnt og trutt. 2005 ble et nytt toppår, med 87 millioner kroner i
bingo-omsetning. Det er 85 kommersielle lokalradioer og 133 ikke-kommersielle
lokalradioer. I tillegg kommer 20 radiostasjoner som ikke har spesifisert sine inntekter.
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|