|
|
|
|
Lyttertall: |
TILBAKE TIL.....LYTTERTALL
SISTE NYTT...INNENRIKS
UTENRIKS
|
Sverige: 4. kvartal 2006
De kommersielle radiostasjonene i Sverige øker, på bekostning av Sveriges Radio.
Rix Fm øker mest.
| |
|
RADIONYTT.NO - 15.01.07 - KYRRE DAHL
De kommersielle radiokanalene i Sverige økte sin oppslutning
med 2,2 % fra tredje kvartal til fjerde kvartal i 2006. Det viser ferske lyttertall fra Sifo Media.
Samtidig forsvant det lyttere fra Sveriges Radio, som gikk ned med 1 % oppslutning i samme periode.
I fjerde kvartal har SR en oppslutning på 48,6 %, mens PLR (privat lokalradio) har en oppslutning på
34,7 %.
Landets største kommersielle radiokanal Rix FM, er kanalen som også øker mest
blant de kommersielle, opp 1,8 % til en
oppslutning på 18,7 %. Mix Megapol er nest størst og øker med 0,7 % til 10,4 %.
I Stockholm går det imidlertid nedover for Rix Fm, i fjerde kvartal sank oppslutningen med
0,5 % til 8,8 %. Rix er fortsatt største kommersielle kanal i den svenske hovedstaden, men
søsterkanalen Lugna Favoriter tok innpå med 0,7 % og har nå en oppslutning på 8,0 %.
Hovedkonkurrenten Mix Megapol gikk også fram, 0,6 % til 7,0 % oppslutning og legger dermed beslag
på tredjeplassen. The Voice er nummer fire og NRJ nummer fem, på henholdsvis 5,4 og 5,2 %, begge
med bare små endringer. Bandit Rock øker med 0,3 % til 4,6 %, mens Rockklassiker, Vinyl og
Svenske Favoriter alle har små endringer og ligger i oppslutning mellom 3,4 og 3,7 %.
Det er verdt å merke seg at Mix Megapol er størst blant de kommersielle
i både Gøteborg og Malmø, etter at de overtok og gjorde om Radio City i de to byene. I sveriges
nest største by har Mix Megapol en formidabel oppslutning på hele 16,2 % , en økning på 1,0 % siden
forrige kvartal, mens Rix Fm er nummer to, med bare 8,3 % oppslutning. I Malmø er det mer "normale"
lyttertall for Mix Megapol (Radio City): 10,6 %, mens Rix Fm er nummer 2 med 9,2 %. NRJ er nummer
3 med 9,0 % oppslutning.
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|