|
|
|
|
Nyheter - Utenriks: |
TILBAKE TIL.....UTENRIKS 2007
SISTE NYTT...INNENRIKS
UTENRIKS
|
USA: Frykt for dårligere radio
Bransjefolk frykter at salget av ABC Radio kan få dramatiske konsekvenser for radiobransjen.
|
|
|
RADIONYTT.NO - 31.05.07 - Lars Vinter - Radionyt-dk
Flere bransjefolk uttrykker bekymring over de
fremtidige konsekvensene av de pågående forhandlingene mellom Disney og Citadel om salget av
ABC Radio. De frykter at en direkte konsekvens av salget blir vesentlig dårligere programmering
og et presset salgspersonale, som kan gi bransjen et dårlig rykte.
Bakgrunnen for Disneys ønske om å selge radioenheten er trolig radiogruppens manglende
vekst. I tilegg er divisjonens omsetning konsekvent fallende de siste årene. Denne negative
utviklingen er kommet tl tross for at ABC-gruppen av mange anses å være blant de best styrte,
– både på nettverksnivå og på programmeringen av de enkelte stasjoner i USA.
ABC-gruppen skal også ha en ytterst solid organisasjon med erfarne salgsfolk på alle
større markeder i USA.
Derfor anses utviklingen i ABC-gruppen som et uttrykk for at hele bransjen påvirkes
av ytre faktorer – bl.a. demografisk og teknologisk utvikling – som gjør det umulig
å frembringe reel vekst innenfor radioområdet. Tradisjonell radio oppfattes som et
utdøende forretningsområde og Bob Iger, CEO for Disney, har derfor gjennom lengre tid
forsøkt å få Disney til å selge radiodivisjonen.
Etter lengre tids søking etter en kjøper, har Citadel kommet med et bud, som
blir vurdert som akseptabelt av Disney. Denne avtalen ble underskrevet i 2005 og har en verdi
på ca. 16 millarder kroner.
I løpet af 2006 forlangte Farid Suleman, CEO for Citadel Broadcasting, at avtalen skulle revurderes
på grunn av dårlige performance blant radiostasjonene. Disney har akseptert dette
og avtalen ser nå ut til å være endelig.
For at Citadel skal kunne tjene penger på denne avtalen må flere års underskudd snus til
overskudd. Og ettersom de fleste analytikere ikke tror på øt omsetning, må det kuttes kraftig
i kostnadene. Bransjeekspertene frykter masseoppsigelser, tekniske besparelser og mer
nettverksprogrammeringer, i tilegg til økt press på salgsavdelingene, som kan føre til prispress
på radioreklame. ABC eier bl.a. WABC og WPLJ i New York, WLS i Chicago samt KABC i Los Angeles.
|
|
|
| | |
|
|
|
|
|
|
|