Nyheter - Utenriks:
TILBAKE TIL.....UTENRIKS 2007    SISTE NYTT...INNENRIKS   UTENRIKS

USA: Frykt for dårligere radio

Bransjefolk frykter at salget av ABC Radio kan få dramatiske konsekvenser for radiobransjen.




RADIONYTT.NO - 31.05.07 - Lars Vinter - Radionyt-dk
Flere bransjefolk uttrykker bekymring over de fremtidige konsekvensene av de pågående forhandlingene mellom Disney og Citadel om salget av ABC Radio. De frykter at en direkte konsekvens av salget blir vesentlig dårligere programmering og et presset salgspersonale, som kan gi bransjen et dårlig rykte.

Bakgrunnen for Disneys ønske om å selge radioenheten er trolig radiogruppens manglende vekst. I tilegg er divisjonens omsetning konsekvent fallende de siste årene. Denne negative utviklingen er kommet tl tross for at ABC-gruppen av mange anses å være blant de best styrte, – både på nettverksnivå og på programmeringen av de enkelte stasjoner i USA. ABC-gruppen skal også ha en ytterst solid organisasjon med erfarne salgsfolk på alle større markeder i USA.

Derfor anses utviklingen i ABC-gruppen som et uttrykk for at hele bransjen påvirkes av ytre faktorer – bl.a. demografisk og teknologisk utvikling – som gjør det umulig å frembringe reel vekst innenfor radioområdet. Tradisjonell radio oppfattes som et utdøende forretningsområde og Bob Iger, CEO for Disney, har derfor gjennom lengre tid forsøkt å få Disney til å selge radiodivisjonen.

Etter lengre tids søking etter en kjøper, har Citadel kommet med et bud, som blir vurdert som akseptabelt av Disney. Denne avtalen ble underskrevet i 2005 og har en verdi på ca. 16 millarder kroner. I løpet af 2006 forlangte Farid Suleman, CEO for Citadel Broadcasting, at avtalen skulle revurderes på grunn av dårlige performance blant radiostasjonene. Disney har akseptert dette og avtalen ser nå ut til å være endelig.

For at Citadel skal kunne tjene penger på denne avtalen må flere års underskudd snus til overskudd. Og ettersom de fleste analytikere ikke tror på øt omsetning, må det kuttes kraftig i kostnadene. Bransjeekspertene frykter masseoppsigelser, tekniske besparelser og mer nettverksprogrammeringer, i tilegg til økt press på salgsavdelingene, som kan føre til prispress på radioreklame. ABC eier bl.a. WABC og WPLJ i New York, WLS i Chicago samt KABC i Los Angeles.


Vil du høre mer på radio?

Klikk her for å kjøpe radio


Vi samarbeider med Best-Buy, som er Experts nettbutikk.
TIPS ANDRE OM DENNE SAKEN
E-post:











 Se også:

USA: Egen valgkampkanal
23.05.07

 Søk i Radionytt:


powered by FreeFind

 Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert med radionytt.no,s nyhetsbrev.

NYHETSBREV

 Tips oss:

Har du et nyhetstips?

Post@radionytt.no



 Annonsere:

Er du interessert i annonsere på radionytt.no?

Annonse-Info


 TVNytt.no: