|
|
|
|
Nyheter - Innenriks: |
TILBAKE TIL.....INNENRIKS 2007
SISTE NYTT...INNENRIKS
UTENRIKS
|
P4 bryter sponsor-reglene
P4 har brutt reglene om sponsor-identifikasjon, mener Medietilsynet
|
|
|
- RADIONYTT.NO - 09.07.07 - Kyrre Dahl
Medietilsynet har i en foreløpig vurdering konkludert med at P4 har brutt reglene i kringkastings-lovgivningen når det gjelder sponsoridentifisering. Det var i forbindelse med kontroll av programpostene ”Trafikkmeldingene” og ”P4-sporten” at bruddene ble avdekket.
Medietilsynet har kontrollert P4s sendinger mandag 12. mars 2007 (kl. 1700-1715), mandag 19. mars 2007 (kl. 0700-0715) og onsdag 21. mars 2007 (kl. 0700-0715). Kontrollen avdekket at det i forbindelse med programpostene Trafikkmeldingene og P4-sporten ble presentert sponsoridentifikasjoner som etter Medietilsynets foreløpige vurdering er i strid med reglene i lov og forskrift om kringkasting med hensyn til identifisering av sponsorer for program.
Programmene Trafikkmeldingene og P4-sporten er i henhold til opplysninger fra P4 sponset av både Fresh AS og AS Norske Shell. Identifiseringen av sponsor for disse programmene er ”Fresh – mat og drikkeleverandøren på Shell”. Spørsmålet saken reiser er hvorvidt denne identifikasjonen er i tråd med gjeldende regelverk i kringkastingslovgivningen.
I henhold til regelverket skal sponsor identifiseres ved sponsors navn, varemerke eller logo. I tillegg kan det av opplysningshensyn oppgis en nøytral bransjeangivelse. Andre opplysninger om sponsor kan ikke gis ved identifiseringen. Etter Medietilsynets foreløpige vurdering er det å informere om at Fresh AS leverer mat og drikke til bensinstasjonskjeden Shell en tilleggsopplysning om sponsors virksomhet i strid med kringkastingsforskriften § 3-10 annet ledd.
Identifiseringen ”Fresh – mat og drikkeleverandøren på Shell” fremstår videre som en identifikasjon av Fresh AS. Slik Medietilsynet ser det, fremgår det ikke av identifiseringen at også AS Norske Shell er sponsor for disse programmene. En indirekte henvisning til sponsors navn, som ledd i presentasjonen av en annen sponsor, kan ikke sies å være å være i tråd med reglene for sponsoridentifikasjon. Medietilsynets foreløpige vurdering er derfor at AS Norske Shell ikke er identifisert som sponsor av de angjeldende programmene i tråd med kringkastingsloven. § 3-4 første ledd.
Tilsynet har på denne bakgrunn gitt P4 et varsel om sanksjon. Sanksjon kan bli gitt i form av advarsel eller et skjønnsmessig fastsatt overtredelsesgebyr. P4 har fått frist til 24. juli 2007 med å komme med en uttalelse. Medietilsynet vil deretter ta saken opp til endelig vurdering, heter det i en pressemelding.
Kilde: Medietilsynet
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|