|
|
|
|
Nyheter - Innenriks: |
TILBAKE TIL.....INNENRIKS 2007
SISTE NYTT...INNENRIKS
UTENRIKS
|
Kjempeproblemer for de kommersielle radioene
Medierådgiver og radioekspert Alf Lande ser mørke skyer på himmelen for de
kommersielle radioene.
|
|
|
- RADIONYTT.NO - 21.09.07 - Kyrre Dahl
- Det er en sensasjon at NRK nærmer seg 70 % av markedsandelen
for radiolytting i Norge. Det betyr at Norsk kommersiell radiobransje har et kjempeproblem. Det sa
Alf Lande under Radiodager i dag. Lande er nå medierådgiver i Landeandcompany, men har tidligere vært
bl.a. adm.dir i Radio 1 og mangeårig styremedlem i Norsk lokalradioforbund.
Ikke bare tar NRK brorparten av lytterne, innenfor den kommersielle delen av radiobransjen
stikker P4 av med brorparten av lytterne, og en stor del av annonsekronene. - Det kommersielle
markedet gir for puslete konkurranse og gir dermed for få spennende alternativer for både
lytterne og annonsører, sa Lande, som trakk fram The Voice som ett av få nye prosjekter de siste årene.
Et annet problem er lokalradioene og den lokale radioreklamen. - Det er katastrofalt at det bare er
100 millioner kroner i det lokale annonsemarkedet for radio. Det burde være 3 eller firedoblet, mener
Lande, og dro paraleller til andre land vi kan sammenligne oss med. Han mener at både Jærradiogruppen
Edda Media radioer, NRJ og Kanal 24 bør slås sammen for å skape en aktør som kan konkurrere med
P4 og SBS Radio.
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|