Nyheter - Innenriks:
TILBAKE TIL.....INNENRIKS 2007    SISTE NYTT...INNENRIKS   UTENRIKS

Kjempeproblemer for de kommersielle radioene

Medierådgiver og radioekspert Alf Lande ser mørke skyer på himmelen for de kommersielle radioene.



- RADIONYTT.NO - 21.09.07 - Kyrre Dahl
- Det er en sensasjon at NRK nærmer seg 70 % av markedsandelen for radiolytting i Norge. Det betyr at Norsk kommersiell radiobransje har et kjempeproblem. Det sa Alf Lande under Radiodager i dag. Lande er nå medierådgiver i Landeandcompany, men har tidligere vært bl.a. adm.dir i Radio 1 og mangeårig styremedlem i Norsk lokalradioforbund.

Ikke bare tar NRK brorparten av lytterne, innenfor den kommersielle delen av radiobransjen stikker P4 av med brorparten av lytterne, og en stor del av annonsekronene. - Det kommersielle markedet gir for puslete konkurranse og gir dermed for få spennende alternativer for både lytterne og annonsører, sa Lande, som trakk fram The Voice som ett av få nye prosjekter de siste årene.

Et annet problem er lokalradioene og den lokale radioreklamen. - Det er katastrofalt at det bare er 100 millioner kroner i det lokale annonsemarkedet for radio. Det burde være 3 eller firedoblet, mener Lande, og dro paraleller til andre land vi kan sammenligne oss med. Han mener at både Jærradiogruppen Edda Media radioer, NRJ og Kanal 24 bør slås sammen for å skape en aktør som kan konkurrere med P4 og SBS Radio.
















 Se også:

Radiodager 2007 er i gang
20.09.07

 Søk i Radionytt:


powered by FreeFind

 Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert med radionytt.no,s nyhetsbrev.

NYHETSBREV

 Tips oss:

Har du et nyhetstips?

Post@radionytt.no



 Annonsere:

Er du interessert i annonsere på radionytt.no?

Annonse-Info


 TVNytt.no: