|
|
|
|
Kommentar: |
TILBAKE TIL.....KOMMENTARER
SISTE NYTT...INNENRIKS
UTENRIKS
|
Radiobransje med feil fokus?
...mediebransjen står overfor enorme endringer...
Kommentar skrevet av Eivind Engberg, Norsk deltager på NAB 2007
| |
|
KOMMENTAR - 04.05.07 - REDAKSJONEN
Etter å ha vært en uke på verdens største kringkastingsmesse – NAB i Las Vegas – må jeg konstatere at mediebransjen står overfor enorme endringer. Selv jobber jeg flermedialt og har derfor tatt del i ”alle” sider på NAB. Messen gir fort indikasjon på hvordan situasjonen er for mediebransjen; det være seg radio, TV og internett.
En rask konklusjon etter å ha vært på NAB, er at radiobransjen har et tydelig fokus problem – internasjonalt. Flere leverandører av utstyr melder om færre ordre – og noen kunne melde om stagnasjon når det gjaldt salg av radioutstyr. Hvis jeg går over til TV/Internett på NAB, meldes det om tykke ordrebøker og en migrasjon til digitale plattformer som har eksplodert.
Dermed ser det ut for at fremtiden for TV mediet er betydelig bedre enn for radio. Så hva er problemet for radiobransjen? Når jeg var på messen fikk jeg også inntrykk av følgende;
TV bransjen tenker ”content anywhere” og smelter sammen med internett, mens radio tenker ”content is king”.
På norsk kan vi si at TV bransjen er opptatt av å levere sitt innhold på flere plattformer, mens radio er mer opptatt av at det skal være på en plattform og da skal det være fokus på innhold. Innhold er utvilsomt viktig, men vel så mye som å være på alle digitale plattformer. Det hjelper ikke med ”content is king” når det ikke er ”content anywhere”.
For TV bransjen er digitale plattformer alt som omtrent kan vise video: det være seg alt fra digitalt bakkenett til iPOD. Jeg opplevde tryllekunstnere som kunne formidle høykvalitets TV innhold på en iPOD i sanntid, mens også samtidig på mobilen og andre TV enheter fikk automatisk samme kvalitet på innholdet. For radio fantes det ingen teknologiske tryllekunstnere, men det var fokus på HD Radio og FM extra. DAB og DRM var tilnærmet fraværende på NAB. Fokuset for radiobransjen dreide seg om å levere mest mulig radiokanaler med dårligst kvalitet på færrest mulige digitale nettverk og tenker ikke som TV bransjen: levere sitt salgbare innhold til flest mulig nettverk i høy kvalitet – uavhengig om det er digital TV eller en iPOD.
Nå skal jo NRK ha æren for å tenke ”content anywhere” for sine radiokanaler i Norge. Det digitale bakkenettet – eller digitale kabel TV nett / IPTV nett, kan formidle alle NRKs digitale radiokanaler. Derimot har ennå ikke P4 meddelt at de vil levere sine digitale radiokanaler på digitale TV plattformer – enten via digitalt bakkenett eller digitalt kabel TV nett.
Diskusjonen omkring FM vs DAB, gjør at DAB fremstår som en revolusjon – den egentlige revolusjonen er å gå fra analog til digitalt – Mens analogt har begrensninger, er den digitale hverdag uten begrensninger og innholdet må være på flest mulige digitale distribusjonsplattformer. FM er en analog plattform – DAB er en av mange digitale plattformer. Det er ingen fasit på hva lyttere velger, men man må være på alle plattformene. Det handler om tilgjengelighet og ”Content Anywhere”.
Foreløpig har bare NRK tatt grep for sine digitale radiokanaler og vi venter spent på når P4 Bandit vil være tilgjengelige på flere digitale plattformer enn DAB og internett. Desverre er det derimot ingen norske lokalradio som i det hele tatt forstår ”content anywhere”. Hvis vi går til England er Virgin radio et stjerneeksempel på ”content anywhere”. De er på alle digitale plattformer – enten det er DAB, internett, mobil eller digitale TV plattformer. Det blir lagt merke til. Men i Norge er radiobransjen i ferd med å bli en skygge av seg selv. For mens vi kan finne lokalradioer på FM båndet i analogt kabel TV nett, er alle fraværende på digitale TV-plattformer.
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|