Tallene for Norsk Mediestatistikk for 2. kvartal 2007 viser en omsetning på 4,6 mrd kroner, noe som er en vekst på 5,0%. Akkumulert for året er veksten 6,2 prosent og 9,1 mrd kroner. Statistikken bygger på innsamlet materiale fra de ulike mediekanalene og viser faktiske utfakturerte tall.
Den sterke veksten som vi hadde i første kvartal med økende omsetning i nesten alle mediekanaler, er ikke like synlig i andre kvartal. Et antall mediekanaler har nå vendt fra vekst til synkende tall. Veksten er størst på nett med hele 32 prosent. Kino, utendørsreklamen, gratisavisene og dagspressen viser alle tosifret vekst.
Den adresserte reklame og radio viser svak vekst, TV viser en svak utvikling de siste kvartal og tilbakegangen er 2 prosent. Det er problemene med sviktende seertall som bremser utviklingen for TV-reklamen. Det går også nedover for investeringene i uadressert direktereklame, fagpresse og kataloger.
Ukepressens store prosentvise tilbakegang henger sammen med at noen av medlemsbladene fra 2006 er solgt og dermed går ut av statistikken.
Med en andel på mer enn 40 prosent av mediekaken befester dagspressen sin posisjon som den største mediekategorien i andre kvartal. Internettannonseringen økt sin markedsandel og er nå på nær 10 prosent av den samlede kaken.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt