- Det er en sensasjon at NRK nærmer seg 70 % av markedsandelen for radiolytting i Norge. Det betyr at Norsk kommersiell radiobransje har et kjempeproblem. Det sa Alf Lande under Radiodager i dag. Lande er nå medierådgiver i Landeandcompany, men har tidligere vært bl.a. adm.dir i Radio 1 og mangeårig styremedlem i Norsk lokalradioforbund.
Ikke bare tar NRK brorparten av lytterne, innenfor den kommersielle delen av radiobransjen stikker P4 av med brorparten av lytterne, og en stor del av annonsekronene. - Det kommersielle markedet gir for puslete konkurranse og gir dermed for få spennende alternativer for både lytterne og annonsører, sa Lande, som trakk fram The Voice som ett av få nye prosjekter de siste årene.
Et annet problem er lokalradioene og den lokale radioreklamen. - Det er katastrofalt at det bare er 100 millioner kroner i det lokale annonsemarkedet for radio. Det burde være 3 eller firedoblet, mener Lande, og dro paraleller til andre land vi kan sammenligne oss med. Han mener at både Jærradiogruppen Edda Media radioer, NRJ og Kanal 24 bør slås sammen for å skape en aktør som kan konkurrere med P4 og SBS Radio.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt