Den totale omsetningen av reklame har økt med 12,4 % sålangt i år til
5,365 milliarder kroner. Det viser mediebarometeret fra Mediebyråenes Interesseorganisasjon ved utgangen av september.
Det er Andre medier som øker relativt mest, med 77 %, men det er Internett, + 40,0 %, og
Direkte reklame, + 42,1 % , som står for den største økningen målt i penger. Internett har nå en
markedsandel på 10,3 % mot 8,3 % på samme tid i fjor, mens Direkte reklame har en markedsandel på
7,9 % mot 6,2 % på samme tid i fjor
Radio gjør det nå relativt bra, med en økning på 7,3 %. det utgjør en omsetning på 220 676 millioner kroner.
Markedsandelen har gått ned fra 4,3 % til 4,1 %. TV halter etter, med en økning på bare 2,7 % og en markedsandel
som går ned fra 34,7 til 31,7 %. TV er nå gått forbi av Dagspressen, som til tross for dystre spådommer
er Norges største mediekanal, med en markedsandel på 32,3 % og en omsetning sålangt i år på 1,730 milliarder kroner.
|
|