Medietilsynet har gitt P4 advarsel for brudd på reglene om sponsoridentifisering.
Det var i forbindelse med programpostene ”Trafikkmeldingene” og ”P4-sporten” sendt i mars 2007 at Medietilsynet avdekket en ulovlig sponsoridentifisering. To av sponsorene for disse programpostene er Fresh AS og AS Norske Shell. Sponsorene ble identifisert på følgende måte: ”Fresh – mat og drikkeleverandøren på Shell”.
Etter Medietilsynets oppfatning er det å informere om at Fresh AS leverer mat og drikke til bensinstasjonkjeden Shell en tilleggsopplysning om sponsors virksomhet i strid med kkf. § 3-10 annet ledd. Videre mener tilsynet at det ikke fremgår av identifisieringen at også AS Norske Shell er sponsor for disse programmene, et forhold som er i strid med kkl. § 3-4 første ledd.
P4 ble forhåndsvarslet om saken den 5. juli 2007 og inngav tilsvar 10. august samme år. I tilsvaret gav P4 uttrykk for at de slutter seg til Medietilsynets rettslige vurderinger, og at de vil endre sponsoridentifiseringene slik at de er i tråd med gjeldende regelverk.
Selv om P4 har tatt tilsynets vurderinger til etterretning, finner Medietilsynet at det er grunnlag for å sanksjonere bruddet og gir altså P4 en advarsel.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt