Radiolyttingen gikk kraftig ned i Sverige i tredje kvartal. Takk fra Sifo Radiounsersökningar
viser at den totale lyttingen gikk ned fra 77,8 % i andre kvartal til 75,2 % i tredje kvartal. Nedgangen er
størst for de kommersielle radioene, fra 35,0 til 33,2, men trenden er også merkbar for Sveriges Radio, fra 48,0 til 47,4 %
Rix Fm er den kommersielle kanalen som taper mest, ned 1,5 prosentpoeng til 17,2 %, mens Mix Megapol
går ned 0,4 prosentpoeng til 10,3 %. Lugna Favoriter øker derimot fra 4,0 til 4,4 og The Voice øker også fra
2,2 til 2,5 %. The Voice er dermed større enn NRJ som går ned 0,2 prosentpoeng til 2,2 %. Disse tallene gjelder hele landet, og
mange av kanalene har ikke dekning i annet enn de store byene. SR P4 er fortsatt Sveriges største radiokanal med
en oppslutning på 30.3 %, ned 0,8 prosentpoeng.
I Stockholm er trenden den samme. Rix FM er størst blant de kommersielle, med 9,0 %, ned 0,4 prosentpoeng.
Mix Megapol har 7,6 %, ned 0,1. Lugna Favoriter er uendret på 7,1 %. The Voice går kraftig fram i Stockholm, opp
1,0 prosentpoeng til 6,6 % oppslutning. Lenger ned på lista er det tilbakegang for Bandit Rock og NRJ, mens Rockklassiker går
oppover.
|
|