P3 har fått over 100 000 nye lyttere i løpet av 2008.
I mars hadde kanalen 503 000 daglige lyttere. Så langt i april har antallet lyttere steget til et daglig snitt på 552 000. I 2007 hadde P3 et snitt på 435 000 lyttere.
Også markedsandelen har økt drastisk i samme periode. Fra et 2007-snitt på 4,4 prosent, har markedsandelen økt måned for måned i 2008. I mars og april ligger den på sju prosent, ifølge tall fra NRK.
- Dette er fantastiske tall. Kanalen har aldri hatt flere lyttere, og vi må veldig langt tilbake for å finne en tilsvarende markedsandel, sier kanalsjef Marius Lillelien.
En særlig positiv tendens er det at P3, som tradisjonelt er en ”guttekanal”, har 50 000 flere kvinnelige lyttere enn på samme tidspunkt i fjor.
Forklaringene på P3s suksess er flere. I løpet av det siste året har P3 fått egen nattradio, rustet opp helgetilbudet og tydeliggjort en tøffere og mer rockorientert musikkprofil. Radioresepsjonen har etablert seg som en formiddagshit på kanalen, samtidig som stadig flere strømmer til P3morgen.
- P3 er nå markant annerledes enn alle andre kanaler - hele døgnet, hele uka. Det setter tydeligvis lytterne pris på, sier Lillelien i en pressemelding.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt