Radio Norge har nå mer lyttere enn Kanal 24 noen gang klarte å skaffe seg.
Lyttertallene for Radio Norges andre uke på lufta viser en markedsandel på 7,4 %, mot 5,9 % uka før, ifølge TNS Gallup.
I fjor, omtrent på denne tiden, fikk Kanal 24 store overskrifter da kanalen endelig klarte å komme seg
over 5 % markedsandel. I ukene før navneskiftet var markedsandelen nærmere et snitt på 4, dermed har Radio Norge
klart å doble antall lytteren på bare to uker.
Tallene for oppslutning og antall lytteminutter bekrefter trenden. Radio Norge hadde en daglig
oppslutning i uke 18 på 16,1 %, opp fra 13,6 % uka før. I ukene før navneskiftet lå oppslutningen ofte
under 10 %. I antall minutter går det også opp. Radio Norge hadde i snitt 7 minutter lyttertid, mot
bare 4 minutter lyttetid før navneskiftet.
Hvem som taper lyttere er ikke så enkelt å se, men det kan virke som om Radio Norge tar noe fra
NRK P1, som går ned til en unormalt lav oppslutning på 48,9 %, samtidig som markedsandelen er på 57,3 %
mot 61,0 % i uka før Radio Norge kom på lufta. Det kan også se ut som P4 tjener på at Radio Norge, ettersom
P4,s markedsandeler er gått opp fra 21,5 til 23,5 %.
Et skår i gleden for SBS Radio, som nå eier Radio Norge/Kanal24 er at markedsandelen for
søsternettverket Storbyradioen gikk ned denne uka fra 2,1 til 1,4 %. Radio 1 har riktignok sett så lave tall
også før Radio Norge ble lansert, men 1,4 % er noe av det laveste som er registrert fra den kanten.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt