Sentrale aktører i radio-Norge setter nå enda større fokus på digitalradio. P4, Norkring og NRK utvider samarbeidet og har etablert foreningen Digitalradio Norge. Åtte av ti nordmenn hører på radio hver eneste dag, og i tiden framover kommer stadig flere til å velge en digital lytteplattform, heter det i en pressemelding.
- Vi ønsker at så mange som mulig skal få flere og bedre radioopplevelser. Med en digitalradio kan du fortsatt høre på de gode gamle kanalene og programmene. Samtidig får du tilgang til flere kanaler enn på FM, og du får større valgmuligheter, sier Live Kaldestad, prosjektleder i det nyetablerte Digitalradio Norge.
I går sto kulturminister Trond Giske for den offisielle åpningen av NRK Jazz som en 24-timers digitalradiokanal, til stor glede for alle jazzfrelste lyttere. I tillegg til denne kanalen sendes 15 kanaler på det digitale radionettet i Norge (DAB). Av disse er P4 Bandit, NRK Super, NRK Gull, NRK Sport, NRK Jazz, NRK Folkemusikk og NRK Båtvær eksklusive digitalradiokanaler, som ikke finnes på FM.
- Nye medievaner påvirker også hvordan vi lytter til radio; om det er på den nye DAB-radioen på kjøkkenet eller i bilen, på internett, digital-tv eller på en MP3-spiller. Radioen er ikke lenger stuens husalter, men en spennende fleksibel og mobil tjeneste. Digitaliseringen av radiomediet fremmer og støtter denne utviklingen og er i dag, etter nærmere 15 års utvikling, et modent og moderne tilbud, sier Kaldestad.
Kulturminister Trond Giske snakket også varmt om digitalradio under Nordiske Mediedager i Bergen tidligere i mai. Om ikke lenge er digitalisering av TV-mediet gjennomført over hele landet, med stor suksess. Nå er derfor tiden inne for et lignende løft for radioen.
- Vi er svært glade for kulturministerens signaler. Digitaliseringen av radioen handler om hvordan vi sammen kan skape et robust, levedyktig og interessant radiotilbud til nordmenn også i framtiden. Radiomediet er en fantastisk suksesshistorie, som har overlevd både innføringen av TV og internett. I dag er kanskje radioen mer populær enn noen gang. Digitalradio Norge vil derfor fortsette å spre entusiasme og radioglede i befolkningen, avslutter Kaldestad
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt