Av Gudbrand Guthus, områdeleder konsesjon og tilsyn, Medietilsynet (Kronikk i Dagens Næringsliv 16. juni 2008)
Ikke uventet kom det mange negative reaksjoner i tilknytning til de nye lokalradiokonsesjonene for perioden 2009-2015. Noe annet ville ikke være å vente når et begrenset antall frekvenser i FM-nettet skal fordeles på altfor mange konsesjonssøkere. Samtidig er det slik at lyden fra fornøyde lokalradioer langt på vei drukner i støyen fra de som ønsker å overdøve bransjens egne ønsker.
Nedleggelser, oppkjøp og sammenslåinger av lokalradioer har forandret radiomarkedet vesentlig siden forrige konsesjonsrunde. Det kan hevdes at mange lokalradioer nå framstår som riksdekkende og samkjørte kjederadioer, med lite lokalt innhold og høy grad av kommersialisering. Eierinteressene og satsingen i mediekonglomeratene har vært påtagelige, i en bransje som ellers ofte omtales som mindre lønnsom.
Tydelig mål
Lokalradiobransjen har ønsket en ryddigere situasjon, ikke minst for å sikre at lokalradioer med reelt lokalt innhold skal kunne overleve i et mediemarked der store innen- og utenlandske eierinteresser er blitt dominerende. Betingelsene og konkurransegrunnlaget for de nye konsesjonene har som mål å sikre at lokalradioene skal kunne oppfylle sitt formål: Å skape lokalt forankret innhold – uavhengig av eierforhold, historie og markedsmessig popularitet. Dette ikke-diskriminerende prinsippet er da også helt i tråd med bransjens egne ønsker.
Sitt eget bevis
De nye konsesjonsvilkårene er svært enkle og lett forståelige, noe som beviser seg selv gjennom de gode og korrekte søknadene Medietilsynet har fått fra både eksisterende og nye konsesjonssøkerne. Når avslaget er et faktum, synes de berørte likevel å mene at konkurransen har vært urettferdig, og de peker særlig på at det ikke er tatt hensyn til erfaring og popularitet i markedet. En hyppig konklusjon i kjølvannet av dette, er at myndighetene og Medietilsynet har satt seg til doms over hva som er godt lokalt stoff, og ønsker å ”bestemme hva folk skal høre”.
Rettferdighet for alle
Nokså elegant hopper kritikerne over det faktum at det ikke ville blitt noen ny konsesjonsrunde, dersom alle med erfaring og historikk skulle få fribillett i konkurransen om konsesjoner. FM-båndet er et knapphetsgode. Det finnes kort og godt ikke flere frekvenser å dele ut. Konsesjonene kan derfor ikke være slik innrettet at de eies for evig og alltid, og at de som har, også skal kunne tilegne seg flere. Det ville være urettferdig, ikke minst overfor de mange som ønsker å drive lokalradio, men ikke har konsesjon. Det mest rettferdige er at alle kan konkurrere om konsesjon – på likt grunnlag. Det er også hva som har skjedd.
Pengene blir i radioene
Sentrale høringsinstanser og bransjen selv har sagt at auksjon av konsesjoner ikke er ønskelig. Det ville gitt de finansielt sterke et uforholdsmessig og urettferdig konkurransefortrinn. Medietilsynet har valgt en løsning som gjør at pengene forblir i radioene, der de kan bidra til å skape gode programmer. Alternativet hadde vært at pengene ble tappet fra lokalradioene til Staten gjennom avgifter eller høyeste bud på kjøp av frekvenser, slik det for eksempel ble gjort med frekvensene for 3G mobiltelefoni.
Forståelig bekymring
Konsesjoner for lokalradio har det til felles med de fleste andre konsesjoner, at de er av en begrenset varighet. Lokalradioene er innforstått med dette, og har visst fra starten av at det også finnes en slutt. Utsagn om at noen er fratatt en konsesjon faller derfor på sin egen urimelighet. Det er likevel forståelig at etablerte lokalradioer nærmest påberoper seg sedvanerett; de har arbeidsplasser og markedsposisjoner å ta vare på. Det skal man ha respekt for, men det er grunn til å påpeke at de nye konsesjonene ikke nødvendigvis innebærer færre arbeidsplasser – de flyttes like gjerne til nye konsesjonærer. Kravet om lokalt innhold kan kanskje også bidra til å øke behovet for medarbeidere, til erstatning for utbredt programdublering og listemusikk.
Ingen synsing
Medietilsynet har ikke frihetsgrad til å vurdere konsesjonssøknader på bakgrunn av skjønn, kontinuitetshensyn og erfaring, ei heller til å gjøre innholdsbedømminger basert på smak og behag. Derfor ble det satt opp entydige kriterier for hvem som ville få konsesjoner, i overensstemmelse med både myndighetenes mål og radiobransjens egne ønsker. Kriteriene omfatter alt fra lokalt innhold, lokal tilstedeværelse, finansielle forhold og driftsbudsjetter, til lokalt eierskap og grad av mediemangfold i det aktuelle konsesjonsområdet. I tillegg er det tatt hensyn til ekomloven av 4. juli 2003, en implementering av EUs regler på området. Konsesjonene er vunnet gjennom lukkede anbud, der den enkelte aktør har gjort sine avveininger om egen evne til å levere.
Forpliktende konsesjon
Vinnerne står nå foran sju år med forpliktende leveranser av lokalt innhold. Medietilsynet skal derfor aktivt overvåke og straffe eventuelle brudd på konsesjonsvilkårene.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt