Den første fellesferieuka førte til relativt dramatiske forandringer i
radiolyttingen. Totalt gikk radiolyttingen i uke 28 ned til 76,3 %, mot 79,2 % uka før ( normalt ligger
radiolyttingen litt over 80 % ). Stasjonen som taper mest på ferietiden er P3, som går ned fra 13,9 % oppslutning i
uke 27 til bare 9,8 % i uke 28, viser tall fra TNS Gallup.
P4 er kanalen som går minst ned, med bare 0,2 prosentpoeng til 28,1 % daglig oppslutning. Radio Norge
mistet en god del lyttere på at fellesferien startet, ned 2,0 prosentpoeng til 16,7 %. NRK P1 gikk også ned
fra 49,7 til 47,5 %. P2 gikk fra 8,1 til 6,5, mens Storbyradioen gikk fra 6,4 til 5,4 %.
Målt i markedsandeler blir bildet et litt annet. NRK P1 hadde en voldsom vekst i uke 28, opp hele
2,6 prosentpoeng til 56,4 %. P4 gikk også opp, med 0,5 til 21,8 % markedsandel. Radio Norge gikk ned like mye
som P4 gikk opp, men havnet likevel på riktig side av 10-tallet, 10,2 % andel. Det er P3 som taper mest også
på andeler, fra 7,1 % til 4,3 % markedsandel på en uke.
Kilde: TNS Gallup
|
|