Tildelingen av konsesjoner for lokalradio får annonsørene til å riste på hodet.
- Det fremstår som et sirkus, sa Helge Onsum fra Aegis Media under en debatt om lokalradio og
konsesjoner på radiodager i dag. - Lokalt innhold er viktig, men betydningen er overdrevet - sa han og
mente at det virker som kriteriet for å få en konsesjon for kommersiell radio er å fremstå så
lite kommersiell som mulig.
Han var derimot ikke negativ til radio generellt, snarere tvertimot. - Radio er undervurdert, sa
Onsum under debatten. - Radio burde ha større markedsandel.
P4-sjef Kalle Lisberg var heller ikke nådig i sin kritikk av myndighetenes konsesjonspolitikk.
- Det kan se ut som det politiske regimet ikke vil ha noen privat radio, sa Lisberg. Han var rimelig
klar på at konsesjonene for lokalradio burde vært lagt ut på anbud. Han kritiserte også det at NRK disponerer
70 % av frekvensressursene på FM-båndet uten at NRK, etter hans mening, har strenge krav til innhold.
BILDE: Paneldeltagerne: Gudbrand Guthus, Bente Klemetsdal, Svein Larsen, Rolf Dyrnes Svendsen, Kalle Lisberg og
Helge Onsum
Ellers i panelet deltok Gudbrand Guthus fra Medietilsynet, Svein Larsen fra Radio Metro, Rolf Dyrnes Svendsen
fra RadioAdressa og Bente Klemetsdal fra SBS Radio/Radio 1. Klemetsdal fikk nok en gang kritikk for at
ikke Radio 1 hadde søkt på andre konsesjoneri Oslo enn 24/7-konsesjonen i Stor-Oslo som gikk til
Radio Metro. Dette forklarte Radio1-sjefen med at de søkte på det sendernettet som de var på i dag, og som de hadde
bygd opp gjennom mange år.
Medietilsynets mann fikk ikke overraskende kritikk fra flere hold, blant annet fordi de ikke hadde
tatt særlig hensyn til kontinuitet, altså de som har drevet radio i mange år. Men, Guthus var klar på at dette
var et politisk krav om at nye og eksisterende søkere skal behandles likt.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt