Etter at Kanal 24 skiftet navn og format til Radio Norge har vi
hatt en lang periode med mye opp og ned for alle kanaler. Nå ser det derimot ut som
lyttertallene er i ferd med stabilisere seg. De siste ukene har det rett og slett ikke
vært de helt store endringene på lyttertallene fra TNS Gallup, noe som kan tyde på at nyhetens interesse for Radio Norge har begynt
å dabbe av hos lytterne, og de har funnet sin favorittkanal.
Nå i november 2008 er det følgende tall som gjelder og som du kan huske på:
Radio Norge har ca. 10 % markedsandel, P4 ca 20 % markedsandel
og NRK P1 ca. 55 % markedsandel, mens P2 og P3 har 4 og 5 % markedsandel og Storbyradioen har stabilisert seg
på rundt 2,5 %.
Hvis vi sammenligner med de første ukene av 2008, før Radio Norge ble lansert, ser bildet ganske
annerledes ut: Kanal 24 ( Radio Norge ): ca. 4 % markedsandel, P4: ca. 19 % markedsandel og NRK P1 hadde
nærmere 65 % markedsandel! P2 var også den gangen rundt 4 % mens P3 lå nærmere 6-7 % og
Storbyradioen hadde ca 2,3 %
markedsandel.
Dermed kan vi utrope Radio Norge til den store vinneren av årets radiokrig, mens NRK P1
er den store taperen. Mer overraskende er det kanskje at P4 har vunnet litt, mens P3 har tapt litt.
Forskjellen for Storbyradioen er liten, men det ser ihvertfall ikke ut som SBS Radio har kannibalisert
seg selv, snarere tvert imot. P2 har hverken vunnet eller tapt ser det ut til!
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt