På sin første "offisielle" uke er Lokalradiosamkjøringen større enn Storbyradioen i markedsandel på TNS Gallups oversikt over lyttertall i PPM.
LRS får en markedsandel på 2,4 %, mens Storbyradioen får en andel på 1,9 %.
- I uke 3 har LRS samme daglige dekning som NRK P2 og Storbyradioen blant personer 20-60 år, forteller en strålende fornøyd adm. dir. i Mediasite Trude B-J Margel. - Dette forteller at vi lykkes som riksalternativ i reklamemarkedet på radio. LRS hadde 561 000 lyttere i uke 3. Gjennomsnittet pr. dag er 189 000 lyttere, 209 000 hvis man ser på mandag til fredag. De som lyttet til LRS brukte i gjennomsnitt 48 minutter pr dag på kanalen i uke 3.
Mediasite, Norges største lokale mediesamkjøring, har store forventninger til at PPM vil gi nødvendig grunnlag og dokumentasjon for at Lokalradiosamkjøringen vil styrkes som reklamevalg i riksmarkedet. Gjennom sammenlignbar data, forenkles kjøpet av LRS som alternativ til øvrige riksradiostasjoner.
Med Lokalradiosamkjøringens inntreden i PPM styrkes også det kommersielle markedet på radio. Foreløpige tall viser en økning fra 51 % til 53 % markedsandel for kommersiell radio i aldersgruppen 20-50 år. Med Lokalradiosamkjøringens offisielle inntreden i riksmarkedet vil styrkeforholdet mellom Radio Norge og P4 kunne forskyves mens valgmulighetene på radio blir flere. Dette kommer i første rekke annonsørene til gode, men Mediasite mener at det vil bidra til at radio vil få den andelen av reklamemarkedet den fortjener.
- Carat er utelukkende positive til at vi nå har tilgang til LRS’ lyttertall i PPM-målingene, forteller Christer Solberg, TV og radiorådgiver i Carat Norge. - At tallene er så sterke viser jo at samkjøringen er en aktør å regne med i det kommersielle radiomarkedet. Som reklamekjøper er vi alltid glad for flere annonsemuligheter som kan bidra til bedre og sikrere mediekjøp.
Som for de andre stasjonene som er målt i PPM har også Lokalradiosamkjøringen økt lyttertallene solid kontra tidligere radiomålinger. I forhold til Cati-tallene har det vært en økning på 19% på uke og hele 38% på dag
- Dette synes vi i JærRadioGruppen er fantastisk moro, forteller adm dir, Geir Friberg. Vi gleder oss over at sammenlignbare lyttertall nå er på plass. - Dette er bare begynnelsen, lover Friberg, vi er jo ikke ferdig utbygd enda!
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt