Radio som medium kan på sikt bli marginalisert og uinteressant for folk flest dersom det ikke lages en koordinert politisk plan for overgang fra analog til digital distribusjon.
Det sier lederne for de fire store allmennkringkasterne i Skandinavia – Generaldirektør Kenneth Plummer i Danmarks Radio, Verkställande Direktør Mats Svegfors i Sveriges Radio, Verkställande Direktør Christina Björk i Utbildningsradion i Sverige og Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas i NRK - i en felles uttalelse:
Radio er en viktig del av folks liv og spiller en avgjørende rolle for utvikling og bevaring av skandinavisk språk og kultur. Til tross for dette kan radio bli stående igjen som det eneste elektroniske mediet som ikke blir digitalisert. Fraværet av en koordinert politisk plan for overgangen fra analog til digital distribusjon av radio, kan på sikt føre til at radio blir marginalisert og uinteressant for folk flest. Digital kringkasting gir plass til flere kanaler og mange nye tjenester som vil gjøre radioplattformen levedyktig i den skjerpede konkurransen i fremtidens digitale mediemarked.
Den digitale overgangen for radio må skje i tett samarbeid mellom de nasjonale kringkasterne, de kommersielle radioaktørene og myndighetene. Det finnes ikke økonomi i radiomarkedet til å klare en langvarig periode med både analog og digital radiodistribusjon. Både radiolytterne og radiobransjen behøver klarhet for å investere i nye apparater og flere digitale kanaler. Derfor er det behov for en forutsigbar tidsplan for migrasjon fra analog til digital distribusjon, på samma måte som overgangen til digital-tv ble gjennomført ihht en godt kommunisert tidsplan.
Myndighetene i alle de skandinaviske landene bør samarbeide for å legge forholdene til rette for en digitalovergang for radio til beste for både lytterne og radiobransjen. På den måten kan de skandinaviske landene vise vei for utviklingen av radiomediet, slik at vi fortsatt kan ha en levedyktig radio som speiler mangfoldet i journalistikk, kunst, språk og kultur.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt