Diskusjonen går nå høylytt i Danmark etter at de viktigste partiene
denne uka ble enige om en ny radioavtale. Denne avtalen betyr at det ikke blir noen replanlegging av FM-båndet, slik det har vært
lovet i flere år. I praksis betyr det at danskene satser på en fremtid med DAB.
Men, avtalen dreier seg ikke utelukkende om DAB. Den sier at man skal utlyse flere
konsesjoner for DAB og satse på å gå over til DAB+-standarden en gang i fremtiden. Men, det avtalen sier mest om, er den
neste utlysningen av FM-konsesjoner. Man skal heretter satse på skjønnhetskonkurranse ( som Norge ), men
det er ikke snakk om faste konsesjonsavgifter eller auksjon.
Avtalen blir kritisert på mange hold, særlig at man dropper den lovede replanleggingen. Blant annet på nettavisen 180 grader som er klar i sine ord:
"...Da VK-regeringen trådte til, havde den en vision om at DRs monopol på landsdækkende radio for alvor skulle brydes med
en replanlægning af FM-båndet, der kunne give plads til flere kommercielle konkurrenter. Nu otte år senere er visionen skrottet.....
Forklaringen er nemlig i stedet: Ingen af de aktører, der allerede er på markedet, har nogen interesse i at få
nye konkurrenter. Specielt ikke DR, der råder over alle de fire (!) landsdækkende radiokanaler.
En av årsakene til at man droppet replanlegging av FM-båndet, er problemer med å finne noen som vil finansiere dette.
En replanlegging ville kostet et sted mellom 60 og 100 millioner kroner. Men, ifølge flere kilder er det investorer som er villig til
legge penger på bordet. Adm. dir for Broadcast Partners i Nederland, Robert-jan van der Hoeven sier til radionyt.dk:"..
at man naturligvis gerne ville have investeret det nødvendige beløb for en replanlægning i Danmark.......
Den økonomiske risiko ved at foretage en prøvereplanlægning og opbygning af nye sendenet, jo skal bæres af operatøren -
og det ville Broadcast Parters bestemt gerne."
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt