Kulturminister Trond Giske lover i dag en egen stortingsmelding for digitalisering av radioen, som skal innholde en slukkeplan for overgangen fra FM til DAB.
- Dette er svært gode nyheter for landets lyttere og for oss som jobber med digitalradio. Vi har lenge etterlyst en klar slukkeplan for å sikre en rask og smidig teknologiovergang. Dermed kan radiokanalene legge mer ressurser på innholdet, og mindre på kostbar dobbeldistribusjon. Lovnaden fra Giske er et nytt, stort steg mot en fremtidsrettet og moderne radio, sier Jarle Ruud i Digitalradio Norge.
2014 har tidligere vært nevnt som en aktuell dato for overgangen i Norge. Giske har ikke definert en klar dato, men er opptatt av å få til en hurtig avklaring. Også andre europeiske land som Danmark, Frankrike og Storbritannia har i 2009 tatt klare valg i forhold til digitalisering av radioen.
Flere partier har det siste året kommet på banen og har satt digitalisering av radioen på agendaen. Digitalradio Norge er glad for at politikere fra flere leire nå engasjerer seg for radioens fremtid.
- Vi vet at også flere av de borgelige partiene med KrF i spissen ønsker en overgang fra FM til DAB. KrF har til og med satt dette som et klart mål i sitt partiprogram. Det er viktig for oss at det er bred politisk vilje i disse valgtider, for å sikre digitalradioen trygge og langsiktige rammevilkår, sier Ruud.
Giske har tidligere satt et krav om at halvparten av landets husstander skal ha tilgang til DAB før FM slukkes. Ruud tror ikke dette vil være et vanskelig mål å nå, dersom forholdene ligger til rette.
- Vi har sett fra digitaliseringen av TV at norske forbrukere for alvor kjøpte digitale produkter når en konkret slukkeplan var på plass. Så fort politikerne setter slukkedatoen for FM er jeg sikker på at salget av digitalradio vil mangedobles i løpet av kort tid, avslutter Ruud.
Per i dag kan ca 80 % av landets husstander lytte til DAB digitalradio. Når en slukkeplan er definert vil aktørene bygge ut til tilnærmet 100 % dekning.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt