Nesten 8 av 10 hørte på radio i uke 36. Det viser ferske lyttertall fra TNS Gallup.
77,8 % hørte på radio sist uke, mot 76,3 % uka før og 74,7 % uka før det igjen. Det er lenge siden lyttingen lå på
like høyt nivå og den er også høyere enn uke 36 i 2008, da 75,6 % hørte på radio.
Denne høsten er det NRK P1 som øker mest, og P1 hadde i uke 36 en oppslutning på 54,2 %, mot 51,6 % uka før.
P1 har hatt flere uker i det siste med under 50 % oppslutning. I samme periode i fjor var P1 på 50,4 %, men på
den tida lå kanalen alltid over 50 %.
P4 har ingen grunn til å henge med hodet, med en oppslutning på 29,3 % i uke 36, mot 28,8 uka før og 28,0
året før. Radio Norge smiler derimot ikke like bredt, med en oppslutning på 16,1 %, en nedgang på 1,3 prosentpoeng
sammenlignet med uka før, samt en liten nedgang sammenlignet med uke 36 i 2008.
En teori kan være at valgkampen har skapt mere lytting. Det kan være grunnen til at NRK P2 også økte sterkt i
uke 36, opp til 8,8 % oppslutning, mot 7,9 % uka før, og begge deler var sesongbeste. P2 hadde "bare" 6,1 % oppslutning på
samme tid i fjor. P3 gjør det også greit med en oppslutning på 11,1 %, litt ned fra uka før, men opp fra i fjor.
Storbyradioen går litt nedover, med en oppslutning på 4,4 % i uke 36 i år, mot 4,8 uka før og
5,1 i samme periode i fjor. LRS - Lokalradiosamkjøringen er like store på 4,4 %, mot 4,7 uka før. De var ikke med
på målingen i fjor.
Når det gjelder forholdet mellom stasjonene er det ikke fullt så store utslag. P1 øker sine markedsandeler, mens Radio
Norge mister litt. P4, P2 og Storbyradioen er stabile, mens LRS øker og P3 synker. Vi nevner ikke tallene, for å unngå forvirring.
Kilde: TNS Gallup
|
|