Radio Norge har en elendig høst, lyttertallmessig. De hadde en markedsandel på bare
7,6 % i uke 45. Det er en nedgang på 0,5 prosentpoeng fra uka før og høstens nest dårligste uke, ifølge PPM-tall
fra TNS Gallup. I fjor høst var Norges nyeste rikskanal konstant over 10 % i markedsandel, med unntak av en uke.
Denne høsten har Radio Norge bare vært over 10 % en eneste uke, og de siste ukene har
kanalen hatt markedsandeler på rundt 8 %.
Men, det er tvilsomt om det er erkerivalen P4 som har skylden. I uke 45 hadde P4 en usedvanlig dårlig
markedsandel på
bare 19,6 %, ned fra 23,5 uka før. På den annen side var den uka usedvanlig bra, P4 har ligget rundt 22 % det
meste av høsten i år, noe som i snitt gir bedre andeler enn høsten i fjor, da P4 lå mellom 20 og 21 %.
Derimot har NRK en svært god uke, og uke 45 er høstens sålangt beste for P1, med en markedsandel på 55,3 %, opp
1,8 prosentpoeng fra uka før. P1 har i høst ligget omtrent stille rundt 53 %, noe som er i snitt litt dårligere enn
høsten i fjor, da P1 hadde mange uker på over 55 % andel.
Den største overraskelsen er faktisk P2, som virkelig har kapret lyttere i høst. Uke 45 ble riktignok ikke rekord,
men en markedsandel på 7,3 % er likevel imponerende for en kanal som i fjor høst stortsett lå mellom 4 og 5 %. Kanalen
som er mest stabil er NRK P3, som i uke 45 fikk en markedsandel på 5,6 %.
Lenger ned på listen er det kraftig tilbakegang for Storbyradioen, som nå har hatt 4 uker på radio med bare 1,3 %
markedsandel. Det er en halvering i forhold til mange uker i fjor høst. LRS gikk litt opp i uke 45 i år til 2,0 % markedsandel,
her er det ikke sammenlignbare tall fra i fjor, da LRS ikke var med på målingene
MRK: Ettersom andeler regnes ut fra 100 %, uansett hvor mange som er med, kan en ekstra deltager ( i dette tilfelle
LRS ) bety at tallene fra i fjor er relativt sett for høye.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt