Etter flere uker under 50 % markedsandel i våres, har NRK P1 nå kommet sterkt tilbake.
I hele høst har kanalen ligget over 50 %, men de tre siste ukene skiller seg ut ekstra positivt. i Uke 47 hadde P1 en
markedsandel på 56.3 %, uka før ble høstens beste på 57,5 %, og før det igjen 55,3 %. Det viser PPM-tall fra TNS Gallup.
Dette er tall som P1 ikke har sett på lenge, faktisk må vi helt tilbake til i fjor på samme tid for å se lignende
markedsandeler for NRK P1. Den store oppslutningen for P1 gjør også at NRK totalt nærmer seg 70 % markedsandel, til tross
for tilbakegang for P2, ned fra 6,7 i forrige uke til 5,9 % i uke 47. Det gjør at de er akkurat like store som P3, som
går opp 0,6 prosentpoeng.
Gode tall for NRK betyr at tallene ikke er like lystige for de kommersielle. Radio Norge kom seg litt opp igjen i uke 45,
med en markedsandel på 8.0, men uka før var høstens dårligste med bare 6,9 %. I fjor på denne tiden var kanalen over 10 %.
P4 hadde en andel på 20,7 % i uke 47, opp fra 20,1 uka før. P4 hadde bedre tall tidligere i høst, men er nå omtrent på samme
nivå som i november i fjor.
Kanskje mest dramatisk er tallene for Storbyradioen. Tallene var og er riktignok små i riks-sammenheng, men de to
siste ukene har Storbyradioen bare klart å oppnå 1,0 % markedsandel. Andelen har gått tydelig nedover i hele høst, i fjor
var Radio 1 og co aldri under 2,0 % andel. LRS hadde en andel på 1,4 % i uke 47, 2009
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt