Lytterne til Radio 1 Hits ( tidligere Radio 1 ) i Oslo og Bergen blir nå sendt over til
nye frekvenser. Noen av dem vil ikke merke det engang, for RDS-signalene som sendes ut til f.eks bilradioer kan sende lytterne
over til den nye frekvensen uten at de selv behøver å trykke på noen ting som helst.
For de som blir igjen på den gamle frekvensen vil det bli sendt ut kontinuerlige meldinger om at Radio 1 Hits skifter
frekvens. Målet er at alle lytterne skal komme seg over på den nye frekvensen før nyttår. Da går Radio 1 Hits av lufta på
sine gamle frekvenser, og nye aktører overtar. I Oslo er det P4s lokale utgave P5 som overtar.
Ironisk nok betyr denne finten at P4 får igjen, for sin strategi da de mistet sine frevenser i 2003. Den gangen
ble det stille like før jul på de gamle frekvensene slik at daværende Kanal 24 ikke hadde noen lyttere da de begynte
1 januar. Den kanalen ble senere kjøpt opp av Radio 1s eiere og heter nå Radio Norge. Denne strategien kalles internt i
bransjen for: "ta en P4".
- Vi ønsker å veilede våre lojale lyttere inn til riktig frekvens. Lytterne fortjener en stødig og enkel overgang,
sier konstituert administrerende direktør Tommy Gaustad i SBS Radio til Kampanje. i P4 tar man det hele med ro:
- Det Radio 1 gjør er helt som forventet og ingenting som overrasker oss. Så lenge man forholder seg til gjeldende
lover og regler, så har vi ingen problemer med at de ønsker å ta med seg noen av lytterne over til den nye frekvensen,
sier kanalsjef Kenneth Andresen (til høyre) i P5 til Kampanje.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt