Nå er den store lokalradiokrigen i gang.
I dag lanseres en rekke nye stasjoner samtidig som flere
av de gamle og velkjente satser på nytt. Det store spørsmålet er hvem som vinner denne krigen?.
Det som er bra at det nå blir økt fokus på radio, og ikke minst på lokalradio. Det vil føre med seg mer interesse fra
lyttere og annonsører. Om man klarer å omsette dette i kontanter er likevel en helt annen sak. Og hvordan skal man oppfylle
konsesjonsvilkårene?
Det blir fire aktører å snakke om på lokalradiosiden. SBS Radio, med relanserte Radio 1 Hits, har et forsprang med
over 20 år på lufta og et solid merkenavn, men vil slite med dårligere teknisk dekning, særlig i Oslo. MTGs P5 satser
sterkt og er så heldig å overta noen allerede etablerte frekvenser, men må samtidig overbevise både lyttere og annonsører.
NRJ satser også friskt og har en fordel i et allerede kjent merkenavn og sterke eiere i ryggen. Men,
det blir spennende å se hvordan musikk-stasjonen for ungdom skal få lytterne til å godta store mengder lokalt innhold.
Den siste utfordreren er Radio Metro, som har sikret seg god dekning mange steder med tunge eiere i ryggen, men
de får ulempen av å være helt nye på markedet.
I tillegg lanseres det en rekke andre stasjoner, både tilleggskanaler av de nevnte aktørene, men også nye stasjoner
andre steder i landet. Men, det er mellom disse fire hovedaktørene at kampen vil stå! Og hvem vil vinne den krigen?
For å finne det svaret må man nok se en større helhet enn bare lokalradio. Det kommer nå en rekke nye aktører inn på
et radiomarked som ikke akkurat øker, og i verdens-sammenheng er det mer snakk om kutt, kutt og atter kutt. I tillegg
var det jo ikke akkurat mange som tjente gode penger på lokalradio før.
Et annet problem er det lokale innholdet. Det er ingen som vil si det åpent, men det er ingen tvil om at
aktørene har overbydd hverandre for å kapre konsesjoner, og nå er det snakk om å være mest mulig kreativ
for å omgå problematikken. Det betyr at radioene må bruke mye ressurser på noe som egentlig ingen vil ha, bortsett fra
styringskåte politikere.
Det mest absurde er at vi nå får nøyaktig det motsatte av det politikerne hele tiden snakker om som målsetning
for mediepolitikken. Hva slags mangfold er det egentlig med enda flere radiostasjoner som spiller den samme popmusikken og
levere innnhold ut fra "så billig som mulig"-konseptet. Og det i en verden hvor lytterne i større og større grad kan og
velger å høre på akkurat hva de vil når de vil.
Det er vanskelig for meg å se hvordan såpass mange aktører skal kunne overleve i lengden med disse rammevilkårene,
ihvertfall så lenge man satser noenlunde på den samme målgruppen.
Det blir neppe nok nye lyttere og så mye økning i den totale omsetningen
at noen vil tjene penger. Derfor er det lett å spå at har minst en av de fire vil forsvinne eller bli kjøpt opp.
Hvem dør og hvem overlever? Ja, jeg har mine tanker, men jeg synes alle aktørene fortjener en sjanse til å vise hva de
kan før dommen felles.
Kommentar skrevet av radionytt.no`s redaktør Kyrre DahlDel på Facebook
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt