FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  Podcast
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  Podkast
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk


JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no


Hvem vinner radiokrigen?
Blodig slåsskamp om lokalradio? Redaktøren kommenterer

Mer om Kommentarer

RADIONYTT.NO - 04.01.10 - Kyrre Dahl
Nå er den store lokalradiokrigen i gang. I dag lanseres en rekke nye stasjoner samtidig som flere av de gamle og velkjente satser på nytt. Det store spørsmålet er hvem som vinner denne krigen?.

Det som er bra at det nå blir økt fokus på radio, og ikke minst på lokalradio. Det vil føre med seg mer interesse fra lyttere og annonsører. Om man klarer å omsette dette i kontanter er likevel en helt annen sak. Og hvordan skal man oppfylle konsesjonsvilkårene?

Det blir fire aktører å snakke om på lokalradiosiden. SBS Radio, med relanserte Radio 1 Hits, har et forsprang med over 20 år på lufta og et solid merkenavn, men vil slite med dårligere teknisk dekning, særlig i Oslo. MTGs P5 satser sterkt og er så heldig å overta noen allerede etablerte frekvenser, men må samtidig overbevise både lyttere og annonsører. NRJ satser også friskt og har en fordel i et allerede kjent merkenavn og sterke eiere i ryggen. Men, det blir spennende å se hvordan musikk-stasjonen for ungdom skal få lytterne til å godta store mengder lokalt innhold. Den siste utfordreren er Radio Metro, som har sikret seg god dekning mange steder med tunge eiere i ryggen, men de får ulempen av å være helt nye på markedet.

I tillegg lanseres det en rekke andre stasjoner, både tilleggskanaler av de nevnte aktørene, men også nye stasjoner andre steder i landet. Men, det er mellom disse fire hovedaktørene at kampen vil stå! Og hvem vil vinne den krigen?

For å finne det svaret må man nok se en større helhet enn bare lokalradio. Det kommer nå en rekke nye aktører inn på et radiomarked som ikke akkurat øker, og i verdens-sammenheng er det mer snakk om kutt, kutt og atter kutt. I tillegg var det jo ikke akkurat mange som tjente gode penger på lokalradio før.

Et annet problem er det lokale innholdet. Det er ingen som vil si det åpent, men det er ingen tvil om at aktørene har overbydd hverandre for å kapre konsesjoner, og nå er det snakk om å være mest mulig kreativ for å omgå problematikken. Det betyr at radioene må bruke mye ressurser på noe som egentlig ingen vil ha, bortsett fra styringskåte politikere.

Det mest absurde er at vi nå får nøyaktig det motsatte av det politikerne hele tiden snakker om som målsetning for mediepolitikken. Hva slags mangfold er det egentlig med enda flere radiostasjoner som spiller den samme popmusikken og levere innnhold ut fra "så billig som mulig"-konseptet. Og det i en verden hvor lytterne i større og større grad kan og velger å høre på akkurat hva de vil når de vil.

Det er vanskelig for meg å se hvordan såpass mange aktører skal kunne overleve i lengden med disse rammevilkårene, ihvertfall så lenge man satser noenlunde på den samme målgruppen. Det blir neppe nok nye lyttere og så mye økning i den totale omsetningen at noen vil tjene penger. Derfor er det lett å spå at har minst en av de fire vil forsvinne eller bli kjøpt opp.

Hvem dør og hvem overlever? Ja, jeg har mine tanker, men jeg synes alle aktørene fortjener en sjanse til å vise hva de kan før dommen felles.

Kommentar skrevet av radionytt.no`s redaktør Kyrre Dahl Del på Facebook

  REKLAMEPRODUSENTER:
Reklameprodusenter for radio
Sjekk vår oppdaterte oversikt over stemmer og produsenter av radioreklame
Les mer...
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  DIGITALRADIO: TIL KATEGORIEN
DIGITALRADIO
Her finner du siste nytt om DAB og annen digitalradio
Les mer...
  RIKSRADIO - NRK:
NRK - P1, P2, P3 og andre kanaler
Her finner du siste nytt om radiokanalene til Norsk rikskringkasting
Les mer...
  KOMMENTAR:
KOMMENTARER PÅ AKTUELLE SAKER
Her finner du blant annet kommentarer fra Sindre Møllerhaug
Les mer...
  LYTTERTALL:
Hvilken radiostasjon har flest lyttere?
De siste sakene om lyttertall for lokal og riksradio finner du her, og et utvalg fra utlandet.
Les mer...





Personvern: Radionytt.no samler ikke inn informasjon om brukere, med unntak av ved selvvalgt påmelding av nyhetsbrev.

Annonse


 PERSONVERN:
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
 NYHETSBREV:
Meld deg på
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  REKLAMEPRODUSENTER:
Radioreklame
Vår fyldige liste over stemmer og produsenter.
Les mer...
  SPILLELISTER:
Hvilken låt?
De hva og hvem som spilles på radio.
Les mer...
  RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
News in English
Stories from the Norwegian radio industry, in English
Read more....
 TVNYTT.NO:



MER FRA TVNYTT.NO